Nepsy-lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Pesonen, Elina (2025)
Pesonen, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132831
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten nepsy-lapsia voidaan tukea
varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantajana toimi Kouvolan kaupunki. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Kouvolan kaupungin varhaiskasvatukselle kattava ja helposti luettava katsaus erilaisiin neuropsykiatrisiin häiriöihin sekä keinoihin ja toimiin tukea nepsy-lapsia varhaiskasvatuksessa.
Tavoitteena oli myös tuoda esille keinoja nepsy-lasten osallisuuden tukemiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee neuropsykiatrisia häiriöitä,
varhaiskasvatusta, nepsy-lasten haasteita sekä tukemista. Tutkimusmenetelmänä toimi kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoksi valittiin 12 vertaisarvioitua tutkimusta tietokannoista: Kaakkuri.fi, Google Scholar, Theseus
ja Finna. Tutkimusten sisällöt keskittyivät opinnäytetyön aiheeseen ja tutkimuskysymyksiin.
Kirjallisuuskatsauksesta saatujen tulosten perusteella tärkeimmät nepsy-lasten tuen keinot liittyivät yhteistyön kehittämiseen, päivärytmin tärkeyteen, oppimisympäristön vaikutukseen, leikin hyötyihin sekä eri tukimenetelmiin ja niiden käyttöön. Osallisuuden tukemiseen vaikuttivat vuorovaikutussuhteet, henkilöstön haasteet ja aikuisen ohjaus.
Tulokset osoittivat, että nepsy-lasten tukeminen vaatii monia eri keinoja ja menetelmiä, sekä ammattilaisten yhteistyötä. Kirjallisuuskatsaus myös antaa tärkeää tietoa siitä, miten nämä eri tukikeinot vaikuttavat nepsy-lasten kehitykseen, oppimiseen sekä osallisuuden toteutumiseen. Kaikkien näiden ulottuvuuksien toteutuminen on erittäin tärkeää nepsy-lasten hyvinvoinnille
varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantajana toimi Kouvolan kaupunki. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Kouvolan kaupungin varhaiskasvatukselle kattava ja helposti luettava katsaus erilaisiin neuropsykiatrisiin häiriöihin sekä keinoihin ja toimiin tukea nepsy-lapsia varhaiskasvatuksessa.
Tavoitteena oli myös tuoda esille keinoja nepsy-lasten osallisuuden tukemiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee neuropsykiatrisia häiriöitä,
varhaiskasvatusta, nepsy-lasten haasteita sekä tukemista. Tutkimusmenetelmänä toimi kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoksi valittiin 12 vertaisarvioitua tutkimusta tietokannoista: Kaakkuri.fi, Google Scholar, Theseus
ja Finna. Tutkimusten sisällöt keskittyivät opinnäytetyön aiheeseen ja tutkimuskysymyksiin.
Kirjallisuuskatsauksesta saatujen tulosten perusteella tärkeimmät nepsy-lasten tuen keinot liittyivät yhteistyön kehittämiseen, päivärytmin tärkeyteen, oppimisympäristön vaikutukseen, leikin hyötyihin sekä eri tukimenetelmiin ja niiden käyttöön. Osallisuuden tukemiseen vaikuttivat vuorovaikutussuhteet, henkilöstön haasteet ja aikuisen ohjaus.
Tulokset osoittivat, että nepsy-lasten tukeminen vaatii monia eri keinoja ja menetelmiä, sekä ammattilaisten yhteistyötä. Kirjallisuuskatsaus myös antaa tärkeää tietoa siitä, miten nämä eri tukikeinot vaikuttavat nepsy-lasten kehitykseen, oppimiseen sekä osallisuuden toteutumiseen. Kaikkien näiden ulottuvuuksien toteutuminen on erittäin tärkeää nepsy-lasten hyvinvoinnille