Ihopistonäytteen laadukas ottaminen: opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Liukkonen, Jenna; Niskanen, Anni (2025)
Liukkonen, Jenna
Niskanen, Anni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132828
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille, ja sen tavoitteena oli tuottaa opetusvideo ihopistonäytteen laadukkaasta ottamisesta. Työ on suunnattu tukemaan kliinisen hoitotyön ja prekliinisen harjoittelun opintojaksoa, ja sen tarkoituksena on edistää opiskelijoiden osaamista ja valmiuksia toteuttaa ihopistonäytteenotto aseptisesti ja teknisesti oikein. Työssä käsitellään näytteenottoon käytettäviä välineitä, työvaiheita sekä veren glukoosipitoisuuden, hemoglobiinin ja C-reaktiivisen proteiinin (CRP) analysointia ihopistonäytteestä.
Opetusvideo toteutettiin käyttäen Jämsän ja Mannisen (2000) tuotekehitysprosessia. Prosessi sisälsi kehittämistarpeen tunnistamisen, ideoinnin, luonnostelun, kehittelyn ja viimeistelyn. Videoon sisällytettiin keskeiset näytteenottovaiheet, ja se kuvattiin ammattikorkeakoulun tiloissa. Editointi toteutettiin Canva- ja CapCut-sovelluksilla. Palautetta kerättiin Webropol-kyselyn avulla.
Tuloksena syntyi opetusvideo, joka havainnollistaa ihopistonäytteen laadukasta ja aseptista ottamista. Palautteen perusteella video arvioitiin hyödylliseksi oppimateriaaliksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille, erityisesti kliinisen työn perustoimintojen harjoitteluun. Video toimii visuaalisena tukimateriaalina, mikä helpottaa oppimista eri oppimistyylejä huomioiden.
Opetusvideon arvioidaan tukevan opiskelijoiden valmiuksia suoriutua näytteenotosta laadukkaasti ja potilasturvallisuutta edistäen. Video tarjoaa visuaalisen oppimateriaalin, jonka avulla opiskelijat voivat kehittää taitojaan ja varmistaa laadukkaan toiminnan näytteenottotilanteissa.
Asiasanat: ihopistonäyte, vieritutkimus, näytteenotto, opetusvideo
Opetusvideo toteutettiin käyttäen Jämsän ja Mannisen (2000) tuotekehitysprosessia. Prosessi sisälsi kehittämistarpeen tunnistamisen, ideoinnin, luonnostelun, kehittelyn ja viimeistelyn. Videoon sisällytettiin keskeiset näytteenottovaiheet, ja se kuvattiin ammattikorkeakoulun tiloissa. Editointi toteutettiin Canva- ja CapCut-sovelluksilla. Palautetta kerättiin Webropol-kyselyn avulla.
Tuloksena syntyi opetusvideo, joka havainnollistaa ihopistonäytteen laadukasta ja aseptista ottamista. Palautteen perusteella video arvioitiin hyödylliseksi oppimateriaaliksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille, erityisesti kliinisen työn perustoimintojen harjoitteluun. Video toimii visuaalisena tukimateriaalina, mikä helpottaa oppimista eri oppimistyylejä huomioiden.
Opetusvideon arvioidaan tukevan opiskelijoiden valmiuksia suoriutua näytteenotosta laadukkaasti ja potilasturvallisuutta edistäen. Video tarjoaa visuaalisen oppimateriaalin, jonka avulla opiskelijat voivat kehittää taitojaan ja varmistaa laadukkaan toiminnan näytteenottotilanteissa.
Asiasanat: ihopistonäyte, vieritutkimus, näytteenotto, opetusvideo
