Tunnetaitojen tukeminen leikin avulla varhaiskasvatuksessa
Viitalahti, Vilma; Saarinen, Mira (2025)
Viitalahti, Vilma
Saarinen, Mira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132825
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten leikin avulla voi tukea tunnetaitojen kehittymistä. Samalla tuomme esille muutaman esi-merkkileikin, joita voi hyödyntää ja soveltaa tähän tarkoitukseen varhaiskasva-tuksessa. Työn tavoite on koota tietoa tunnetaitojen sekä leikin yhteydestä, samalla korostaen varhaiskasvattajan roolia.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto koostui vuosien 2014–2024 aikana julkaistuista tutkimuksista. Tiedonhaussa käytetyt tietokannat olivat Finna, Kaakkuri, Opetushallitus, Journal.fi, Lauda ja Journal of Early Childhood Education Research. Aineisto koostui 14 tutkimuksesta. Tutkimuksista 11 on suomalaisia ja kolme julkaistu kansainvälisesti. Aineiston sisällönanalyysi toteutettiin teemoittelemalla.
Pääteemat tuloksissa olivat itsesäätely- ja tunnetaidot, leikki, varhaiskasvattajan rooli ja koulutus. Pääteemat kuvastavat hyvin opinnäytetyömme yläteemaa eli tunnetaitojen tukemista leikin avulla varhaiskasvatuksessa. Tunne-, leikki- ja vuorovaikutustaidot ovat sidoksissa toisiinsa ja varhaiskasvattajan roolilla sekä ammatillisuuden kehittämisellä on vaikutusta näiden taitojen kehittymiseen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta leikin kehittävän lapsen itsesäätely- ja tunnetaitoja. Erityisesti yhteisleikki nähtiin tutkimuksissa toimivana menetelmänä. Leikkiessään lapsi harjoittaa jo omaksuttuja taitoja sekä mallintaa uusia taitoja vertaissuhteistaan. Leikki on lapselle luontaisin oppimisympäristö. Varhais-kasvattaja voi omalla toiminnallaan mahdollistaa lapselle pitkäkestoisia leikkejä, joissa lapsi pääsee harjoittamaan tunne- ja itsesäätelytaitojaan. Tuloksista korostuu varhaiskasvattajan ammatillisuuden näyttäytyminen taitona havainnoida arjen tilanteita ja lasten yksilöllisiä tarpeita. Näiden havaintojen perusteella pystytään vaikuttamaan toimintaan sekä tukemaan lapsien yksilöllistä kehitystä. Varhaiskasvattajan ammatillisuus vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja uusiin materiaaleihin perehtymistä.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto koostui vuosien 2014–2024 aikana julkaistuista tutkimuksista. Tiedonhaussa käytetyt tietokannat olivat Finna, Kaakkuri, Opetushallitus, Journal.fi, Lauda ja Journal of Early Childhood Education Research. Aineisto koostui 14 tutkimuksesta. Tutkimuksista 11 on suomalaisia ja kolme julkaistu kansainvälisesti. Aineiston sisällönanalyysi toteutettiin teemoittelemalla.
Pääteemat tuloksissa olivat itsesäätely- ja tunnetaidot, leikki, varhaiskasvattajan rooli ja koulutus. Pääteemat kuvastavat hyvin opinnäytetyömme yläteemaa eli tunnetaitojen tukemista leikin avulla varhaiskasvatuksessa. Tunne-, leikki- ja vuorovaikutustaidot ovat sidoksissa toisiinsa ja varhaiskasvattajan roolilla sekä ammatillisuuden kehittämisellä on vaikutusta näiden taitojen kehittymiseen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta leikin kehittävän lapsen itsesäätely- ja tunnetaitoja. Erityisesti yhteisleikki nähtiin tutkimuksissa toimivana menetelmänä. Leikkiessään lapsi harjoittaa jo omaksuttuja taitoja sekä mallintaa uusia taitoja vertaissuhteistaan. Leikki on lapselle luontaisin oppimisympäristö. Varhais-kasvattaja voi omalla toiminnallaan mahdollistaa lapselle pitkäkestoisia leikkejä, joissa lapsi pääsee harjoittamaan tunne- ja itsesäätelytaitojaan. Tuloksista korostuu varhaiskasvattajan ammatillisuuden näyttäytyminen taitona havainnoida arjen tilanteita ja lasten yksilöllisiä tarpeita. Näiden havaintojen perusteella pystytään vaikuttamaan toimintaan sekä tukemaan lapsien yksilöllistä kehitystä. Varhaiskasvattajan ammatillisuus vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja uusiin materiaaleihin perehtymistä.
