Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoälyn eettiset periaatteet markkinoinnin johtamisessa

Ursinus, Heidi-Maria (2025)

Avaa tiedosto
Ursinus_Heidi.pdf (831.8Kt)
Lataukset: 


Ursinus, Heidi-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142854
Tiivistelmä
Tekoäly muuttaa maailmaa vauhdilla. Erityisesti generatiivisen tekoälyn käyttö on nostanut esille eettisiä kysymyksiä, jotka vaativat yritysten ja johtajien huomiota ja ratkaisuja. Markkinointi on usein eturintamassa uusien teknologioiden käyttöönotossa, eikä tekoäly ole tässä poikkeus.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyn eettisiä periaatteita sovelletaan markkinoinnin johtamisessa. Työssä keskityttiin markkinoinnin johtamisen eettisiin näkökulmiin tekoälyn käytössä, eikä siinä käsitelty markkinoinnin operatiivisia toimintoja tai tekoälyyn liit tyviä juridisia kysymyksiä, kuten immateriaalioikeuksia.

Teoreettinen viitekehys käsitteli markkinoinnin johtamista, eettistä markkinoinnin johtamista sekä tekoälyn hyödyntämistä markkinoinnissa. Lisäksi tarkasteltiin tekoälyn eettisiä periaatteita, niiden vaikutuksia markkinointiin sekä organisaation vastuita ja rooleja tekoälyetiikan näkökulmasta.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena,ja aineisto kerättiin kuudelta markkinointipäättäjältä puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla marraskuussa 2024. Haastattelut tarjosivat arvokasta tietoa tutkimukselle tekoälyn vaikutuksista markkinointiin, johtamiseen sekä tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista ja haasteista nyt ja tulevaisuudessa.

Tulokset osoittivat, että tekoälyn käyttöön liittyvät eettiset pohdinnat ovat markkinoinnissa samankaltaisia yrityksen koosta tai toimialasta riippumatta. Keskeisiksi eettisiksi periaatteiksi nousivat tässä tutkimuksessa läpinäkyvyys, oikeudenmukaisuus ja luottamuksellisuus.

Eettisten periaatteiden toteutumisessa korostuivat eettisten ohjeistusten laatiminen, sisäiset tai ulkoiset koulutukset sekä avoimen keskustelun merkitys tekoälyn mahdollisuuksista ja riskeistä. Yksilön vastuu tekoälyyn liittyvissä eettisissä päätöksissä nähtiin myös tärkeänä.

Markkinoinnin johtajilta odotetaan rohkeutta edistää tekoälyn käyttöä ja esimerkkeinä toimimista läpinäkyvän ja oikeudenmukaisen käytön varmistamisessa. Tekoäly nähtiin työkaluna, joka tehostaa sekä operatiivisia toimintoja että strategista suunnittelua. Samalla johtajat joutuvat pohtimaan eettisiä kysymyksiä esimerkiksi resurssointiin ja työnkuvien muutoksiin liittyen. Vaikka tekoälyn lainsäädäntö nähtiin pääosin toimivana, liiallisten rajoitusten pelättiin heikentävän yritysten kansainvälistä kilpailukykyä.

Tutkimuksen pohjalta esitetään suosituksia, joiden avulla markkinoinnin johtajat voivat huomioida tekoälyn eettiset periaatteet ja edistää sen vastuullista käyttöä organisaatioissaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste