Toimintaohjelman kehittäminen perhekeskus Suvituulen koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon
Eskola, Miia; Valjanen, Jenniina (2025)
Eskola, Miia
Valjanen, Jenniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli työyhteisön yhteiskehittämisen avulla kehittää toimintaohjelma perhekeskus Suvituulen koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäinen toimintaohjelma, joka ohjaa jatkossa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa tuottamaan yhteneväisiä ja tasavertaisia palveluja perhekeskuksen alueella. Uuden toimintaohjelman tarkoituksena oli tuoda näkyväksi alueen nykyiset palvelurakenteet ja toimintaohjeet sekä sisällyttää valtakunnalliset ohjeistukset ja suositukset, sillä kunnissa, ennen perhekeskukseen liittymistä, luodut toimintaohjelmat eivät enää palvelleet.
Yhteiskehittäminen on yhteistyömenetelmä, jonka avulla voidaan tunnistaa sidosryhmien tarpeet, määritellä yhteisiä haasteita ja tavoitteita sekä kehittää käytännöllisiä ratkaisuja. Yhteiskehittämisellä voidaan luoda uusia yhteistyösuhteita, vahvistaa luottamusta ja innostaa osapuolet sitoutumaan yhteiseen kehittämistyöhön.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyö aloitet-tiin systemaattisella kirjallisuuskatsauksella, jonka avulla saatiin kokonaiskuva työyhteisön yhteiskehittämisestä sekä ideapajatyöskentelystä aikaisempien tutkimusten perusteella. Aineistoa kerättiin kahdessa ideapajatyöskentelyssä osallistuvalla havainnoinnilla sekä haastattelemalla perhekeskus Suvituulen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajia ja esihenkilöä. Tutki-muksen aineisto analysoitiin laadullisen analyysin keinoin.
Tämän opinnäytetyön perusteella työyhteisön yhteiskehittäminen koettiin mielekkäänä ja mielenkiintoisena. Osallistujat toivoivat, että jatkossakin suunniteltaisiin ja kehitettäisiin toimintaa työyhteisön kesken. Nämä tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa.
Kehittämistyön tuotoksena valmistui 54-sivuinen toimintaohjelma Satakunnan hyvinvointialueen perhekeskus Suvituulen koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Toimintaohjelma sisältää ohjeistukset koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan keskeisiin työtehtäviin. Toimintaohjelmaa on mahdollista jatkossa hyödyntää myös muissa Satakunnan hyvinvointialueen perhekeskuksissa.
Opinnäytetyön jatkokehittämisenä on edelleen toimintaohjelman kehittäminen, päivittäminen ja vaikuttavuuden arviointi.
Yhteiskehittäminen on yhteistyömenetelmä, jonka avulla voidaan tunnistaa sidosryhmien tarpeet, määritellä yhteisiä haasteita ja tavoitteita sekä kehittää käytännöllisiä ratkaisuja. Yhteiskehittämisellä voidaan luoda uusia yhteistyösuhteita, vahvistaa luottamusta ja innostaa osapuolet sitoutumaan yhteiseen kehittämistyöhön.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyö aloitet-tiin systemaattisella kirjallisuuskatsauksella, jonka avulla saatiin kokonaiskuva työyhteisön yhteiskehittämisestä sekä ideapajatyöskentelystä aikaisempien tutkimusten perusteella. Aineistoa kerättiin kahdessa ideapajatyöskentelyssä osallistuvalla havainnoinnilla sekä haastattelemalla perhekeskus Suvituulen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajia ja esihenkilöä. Tutki-muksen aineisto analysoitiin laadullisen analyysin keinoin.
Tämän opinnäytetyön perusteella työyhteisön yhteiskehittäminen koettiin mielekkäänä ja mielenkiintoisena. Osallistujat toivoivat, että jatkossakin suunniteltaisiin ja kehitettäisiin toimintaa työyhteisön kesken. Nämä tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa.
Kehittämistyön tuotoksena valmistui 54-sivuinen toimintaohjelma Satakunnan hyvinvointialueen perhekeskus Suvituulen koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Toimintaohjelma sisältää ohjeistukset koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan keskeisiin työtehtäviin. Toimintaohjelmaa on mahdollista jatkossa hyödyntää myös muissa Satakunnan hyvinvointialueen perhekeskuksissa.
Opinnäytetyön jatkokehittämisenä on edelleen toimintaohjelman kehittäminen, päivittäminen ja vaikuttavuuden arviointi.
