Dialogisuus oppimisen johtamisessa: integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Jokela-Lohenoja, Henna (2025)
Jokela-Lohenoja, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502162922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502162922
Tiivistelmä
Tämän päivän johtajuuden ydin on yhteistoiminnassa, dialogissa, työmotivaation ylläpidossa ja uudistumisessa. Sosiaali- ja terveysalan johtajilta vaaditaan muutosjohtamisen taitoja sekä kykyä johtaa moniammatillisia työyhteisöjä. Keskeisiä osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla ovat yhteistyötaidot, kokonaisuuksien hallinta ja vahva vuorovaikutusosaaminen. Uudistuvassa työelämässä työyhteisöjen rooli jatkuvan oppimisen tukemisessa on yhä tärkeämpi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja yhdistellä jo olemassa olevaa tutkimustietoa dialogisuudesta oppimisen johtamisessa ja edellytyksistä sen toteutumiselle. Tarkoituksena oli laatia toimeksiantajalle suosituksia dialogisuuden tukemiseen oppimisen johtamisessa ja tehdä oppimisen johtamisen käytänteitä tutummaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää dialogisuutta oppimisen johtamisessa yhteisö- ja tiimitasolla.
Työn tietoperustassa käsitellään dialogisuutta, yksilön ja yhteisön oppimista, oppimista edistävää johtajuutta ja organisaation oppimiskulttuuria. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena ja siihen valikoitui kymmenen tutkimusta. Aineiston haussa käytettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kirjaston Kaakkurin ulkomaisten artikkelien hakua sekä seuraavia tietokantoja Science Direct, Sage Journal, Emerald Premier, PubMed sekä EBSCOn tietokantoja Academic Search Elite, APA Psycinfo, CINAHL ja MEDLINE. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Aineistosta nousi esiin useita tekijöitä, jotka tukevat dialogisuutta oppimisen johtamisessa sekä edellytyksiä dialogisuuden toteutumiselle oppimisen johtamisessa. Tutkimuksen keskeisistä tuloksista muodostettiin huoneentaulu. Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan dialogisuus oppimisen johtamisessa tukee työntekijän ammatillista kasvua, työhyvinvointia ja yhteisöllistä oppimista. Se myös kehittää ajattelu- ja vuorovaikutustaitoja sekä auttaa työn suunnittelussa. Dialogisuus oppimisen johtamisessa edellyttää toimivaa viestintää ja vuorovaikutusta organisaation sisällä sekä yhteistyölle annettavaa aikaa ja siihen kannustamista. Organisaation tulee osallistaa työntekijöitä, mahdollistaa vuorovaikutuksellinen oppimiskulttuuri sekä esihenkilön tulee johtaa valmentavalla otteella.
Työn tietoperustassa käsitellään dialogisuutta, yksilön ja yhteisön oppimista, oppimista edistävää johtajuutta ja organisaation oppimiskulttuuria. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena ja siihen valikoitui kymmenen tutkimusta. Aineiston haussa käytettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kirjaston Kaakkurin ulkomaisten artikkelien hakua sekä seuraavia tietokantoja Science Direct, Sage Journal, Emerald Premier, PubMed sekä EBSCOn tietokantoja Academic Search Elite, APA Psycinfo, CINAHL ja MEDLINE. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Aineistosta nousi esiin useita tekijöitä, jotka tukevat dialogisuutta oppimisen johtamisessa sekä edellytyksiä dialogisuuden toteutumiselle oppimisen johtamisessa. Tutkimuksen keskeisistä tuloksista muodostettiin huoneentaulu. Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan dialogisuus oppimisen johtamisessa tukee työntekijän ammatillista kasvua, työhyvinvointia ja yhteisöllistä oppimista. Se myös kehittää ajattelu- ja vuorovaikutustaitoja sekä auttaa työn suunnittelussa. Dialogisuus oppimisen johtamisessa edellyttää toimivaa viestintää ja vuorovaikutusta organisaation sisällä sekä yhteistyölle annettavaa aikaa ja siihen kannustamista. Organisaation tulee osallistaa työntekijöitä, mahdollistaa vuorovaikutuksellinen oppimiskulttuuri sekä esihenkilön tulee johtaa valmentavalla otteella.