Vastuullisuus, vaikuttavuus ja viestintä av-alalla : esimerkkeinä vaikuttavuudesta dokumenttielokuvat Ilveskuiskaaja ja Kouluvuosi Japanissa
Yli-Kyyny, Helena (2025)
Yli-Kyyny, Helena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142878
Tiivistelmä
Yritysten rooli yhteiskunnassa on murroksessa ja vastuullisuuden vaateet lisääntyvät. Menestys ei perustu vain taloudellisiin mittareihin, vaan myös siihen, millaisia vaikutuksia yrityksillä on ympäröivään maailmaan, ja miten ne siinä toimivat. Kyse ei ole kuitenkaan vain vaatimuksista, vaan myös mahdollisuuksista.
Opinnäytetyöni rakentaa kattavan kokonaiskuvan av-alan vastuullisuudesta kolmen käsitteen – vastuullisuuden, vaikuttavuuden ja viestinnän – kautta. Tutkimukseni tavoitteena on kokonaiskuvan kautta tutkia, miten av-alan yritykset voivat hyödyntää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mahdollisuuksia osana vastuullista ja elinvoimaista liiketoimintaa. Sen lisäksi selvitän, miten vastuullisuus ja vaikuttavuus kytkeytyvät toisiinsa sekä miten niistä viestitään.
Kokonaiskuvan luomisessa hyödynsin triangulaatiota eli monimenetelmällisyyttä sekä tutkimusmenetelmien että aineiston suhteen. Tutkimusmenetelminä käytin työpöytätutkimusta ja tapaustutkimusta. Työpöytätutkimuksen avulla tein kartoittavaa taustatutkimusta. Selvitin, mitä vastuullisuudella tarkoitetaan, ja miten sitä tällä hetkellä edistetään av-alalla. Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tarkastelin vastuullisuuden seuraavana askeleena. Toin esiin, miten vaikuttavuus nykyisellään näyttäytyy av-alan kontekstissa, ja pohdin sen alalle tarjoamia mahdollisuuksia. Selvitin myös viestinnän roolia vastuullisuuden ja vaikuttavuuden toteuttamisessa ja tarkastelin, miten av-alalla viestitään vastuullisuudesta. Tapaustutkimuksen avulla kuvasin kahta erilaista dokumenttielokuvaa ja niiden yhteydessä tehtyä vaikuttavuustyötä havainnollistaakseni vaikuttavuutta. Tutkimusaineistoni koostui olemassa olevasta aineistosta, kuten raporteista, tutkimuksista ja media-aineistosta, sekä tekemistäni asiantuntijahaastatteluista.
Tutkimukseni osoitti, että av-alalla tehdään paljon töitä vastuullisuuden edistämiseksi. Toisaalta se toi ilmi myös kehitystarpeita ja hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Kerronnan ammattilaiset esimerkiksi viestivät niukasti vastuullisuudestaan ja uudenlaista osaamista kaivataan monialaisen yhteistyön käynnistämiseksi. Vaikuttavuuden huomioiminen ja viestinnän kehittäminen voi vahvistaa alan roolia merkityksellisenä ja vastuullisena toimijana.
Opinnäytetyöni rakentaa kattavan kokonaiskuvan av-alan vastuullisuudesta kolmen käsitteen – vastuullisuuden, vaikuttavuuden ja viestinnän – kautta. Tutkimukseni tavoitteena on kokonaiskuvan kautta tutkia, miten av-alan yritykset voivat hyödyntää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mahdollisuuksia osana vastuullista ja elinvoimaista liiketoimintaa. Sen lisäksi selvitän, miten vastuullisuus ja vaikuttavuus kytkeytyvät toisiinsa sekä miten niistä viestitään.
Kokonaiskuvan luomisessa hyödynsin triangulaatiota eli monimenetelmällisyyttä sekä tutkimusmenetelmien että aineiston suhteen. Tutkimusmenetelminä käytin työpöytätutkimusta ja tapaustutkimusta. Työpöytätutkimuksen avulla tein kartoittavaa taustatutkimusta. Selvitin, mitä vastuullisuudella tarkoitetaan, ja miten sitä tällä hetkellä edistetään av-alalla. Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tarkastelin vastuullisuuden seuraavana askeleena. Toin esiin, miten vaikuttavuus nykyisellään näyttäytyy av-alan kontekstissa, ja pohdin sen alalle tarjoamia mahdollisuuksia. Selvitin myös viestinnän roolia vastuullisuuden ja vaikuttavuuden toteuttamisessa ja tarkastelin, miten av-alalla viestitään vastuullisuudesta. Tapaustutkimuksen avulla kuvasin kahta erilaista dokumenttielokuvaa ja niiden yhteydessä tehtyä vaikuttavuustyötä havainnollistaakseni vaikuttavuutta. Tutkimusaineistoni koostui olemassa olevasta aineistosta, kuten raporteista, tutkimuksista ja media-aineistosta, sekä tekemistäni asiantuntijahaastatteluista.
Tutkimukseni osoitti, että av-alalla tehdään paljon töitä vastuullisuuden edistämiseksi. Toisaalta se toi ilmi myös kehitystarpeita ja hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Kerronnan ammattilaiset esimerkiksi viestivät niukasti vastuullisuudestaan ja uudenlaista osaamista kaivataan monialaisen yhteistyön käynnistämiseksi. Vaikuttavuuden huomioiminen ja viestinnän kehittäminen voi vahvistaa alan roolia merkityksellisenä ja vastuullisena toimijana.