Tekoäly laulunopettajan työn tukena : mahdollisuudet, haasteet ja tulevaisuudennäkymät muuttuvassa oppimisympäristössä
Koskinen, Heli (2025)
Koskinen, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502162912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502162912
Tiivistelmä
Tekoälyn käyttö opetuksessa yleistyy nopeasti ja muuttaa merkittävästi sekä opettamista että oppimista. Opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn hyödyntämistä laulunopetuksessa sekä sen mahdollisia vaikutuksia laulunopettajan työhön. Tavoitteena oli arvioida laulunopetukseen soveltuvien tekoälytyökalujen pedagogista potentiaalia ja rajoitteita. Tavoitteena oli myös lisätä ymmärrystä tekoälyn vaikutuksesta opetukseen ja auttaa laulunopettajia kehittämään valmiuksiaan mukautua voimakkaasti muuttuvaan toimintaympäristöön.
Opinnäytetyössä keskityttiin tekoälyn käyttöön laulunopetuksessa ja laulupedagogin rooliin laulun oppimisessa, sekä arvioitiin tekoälysovellusten soveltuvuutta laulunopetukseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tekoälyyn ja laulupedagogiikkaan liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoja sekä tekoälysovelluksia.
Tulokset osoittivat, ettei tekoäly voi korvata ammattitaitoista laulunopettajaa, mutta se voi täydentää opetusta esimerkiksi tukemalla itsenäistä harjoittelua ja helpottamalla harjoitusmateriaalien luomista. Tekoälyn hyödyntämiseen musiikkikoulutuksessa tarvitaan kuitenkin kansallista ohjausta. Tulevaisuuden laulunopetus edellyttää valmiutta hyödyntää teknologiaa niin, että se tukee oppilaan kasvua sekä vaalii laulunopetuksen inhimillistä ydintä. The use of artificial intelligence (AI) in education is quickly becoming more widespread and affecting both teaching and learning significantly. This thesis explored the use of AI in vocal teaching and its potential impact on the work of singing teachers. The aim was to assess the pedagogical potential, limitations and risks of AI tools for vocal teaching. The aim was also to increase understanding of the impact of AI on teaching and to help singing teachers develop their capacity to adapt to a rapidly changing environment.
In the thesis, the use of AI in vocal teaching and the role of the singing teacher in learning to sing were examined, and the suitability of AI applications for vocal teaching was assessed. Literature and online materials related to AI and vocal pedagogy, as well as AI applications were utilized in the thesis.
The results showed that AI cannot replace a professional singing teacher, but it can complement teaching for example by supporting independent practice and facilitating the creation of practice materials. However, national guidance is needed for the use of AI in music education. The future of vocal teaching requires the ability to use technology in a way that supports students’ growth as well as values the human essence of vocal teaching.
Opinnäytetyössä keskityttiin tekoälyn käyttöön laulunopetuksessa ja laulupedagogin rooliin laulun oppimisessa, sekä arvioitiin tekoälysovellusten soveltuvuutta laulunopetukseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tekoälyyn ja laulupedagogiikkaan liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoja sekä tekoälysovelluksia.
Tulokset osoittivat, ettei tekoäly voi korvata ammattitaitoista laulunopettajaa, mutta se voi täydentää opetusta esimerkiksi tukemalla itsenäistä harjoittelua ja helpottamalla harjoitusmateriaalien luomista. Tekoälyn hyödyntämiseen musiikkikoulutuksessa tarvitaan kuitenkin kansallista ohjausta. Tulevaisuuden laulunopetus edellyttää valmiutta hyödyntää teknologiaa niin, että se tukee oppilaan kasvua sekä vaalii laulunopetuksen inhimillistä ydintä.
In the thesis, the use of AI in vocal teaching and the role of the singing teacher in learning to sing were examined, and the suitability of AI applications for vocal teaching was assessed. Literature and online materials related to AI and vocal pedagogy, as well as AI applications were utilized in the thesis.
The results showed that AI cannot replace a professional singing teacher, but it can complement teaching for example by supporting independent practice and facilitating the creation of practice materials. However, national guidance is needed for the use of AI in music education. The future of vocal teaching requires the ability to use technology in a way that supports students’ growth as well as values the human essence of vocal teaching.
