Review and Development Suggestions for Tools Ordering Process
Bergfast, Markus (2025)
Bergfast, Markus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502162918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502162918
Tiivistelmä
An analysis of the ordering process for tools has been made from which improvement suggestions and implementations of improvements are suggested, focus has been on the ordering party.
The purpose of this thesis is to get a better understanding of how the ordering process is set up, how it works, if its followed and analyze how it could be improved.
The work is performed for Vestas Finland Oy that is a leading company in the wind power industry providing construction and service. Theoretical framework used has been business processes, Lean and change management.
Method used is a qualitative research method as in interviews with a process expert, interviews with the ones who are continuously working in the process and an analysis of a Power BI report that has been created to improve the cooperation.
Key results from this work have been that there is one process that is the same for all kind of orders. Findings has been that the process is not fully followed, the process is not suitable and Lean for all different types of orders, solutions on how to improve the ordering process are suggested and
suggestions made on what’s needed to be implemented to improve the flow of ordering tools. En analys av beställningsprocessen för verktyg har blivit gjord och förbättringsförslag samt implementation av förbättring föreslås. Fokus har främst varit på den beställande organisationen.
Syftet med detta arbete är att få en bättre förståelse om hur processen för beställning av verktyg är uppbyggd, hur den fungerar, om den följs samt att analysera hur den kan förbättras.
Jobbet är genomfört för Vestas Finland Oy som är en ledande aktör inom vindkraftverks konstruktion och service. Arbetet är uppbyggt av en teoretisk del som går in på företagsprocesser, Lean och förändringsledarskap.
Metoden har varit kvalitativ i form av intervju med en processexpert, intervju med de som arbetar i processen samt en analys av en Power BI rapport som blivit byggd för att stöda samarbetet.
Resultatet från detta arbete är att det fins en process som är samma för alla olika typer av beställningar. Problemen som kommer upp är att processen inte följs till fullo, och att den inte är passande och Lean för alla olika typer av beställningar. Förslag för att förbättra beställningsprocessen föreslås samt olika förslag på vad som behöver implementeras för att flödet av verktyg skall förbättras.
The purpose of this thesis is to get a better understanding of how the ordering process is set up, how it works, if its followed and analyze how it could be improved.
The work is performed for Vestas Finland Oy that is a leading company in the wind power industry providing construction and service. Theoretical framework used has been business processes, Lean and change management.
Method used is a qualitative research method as in interviews with a process expert, interviews with the ones who are continuously working in the process and an analysis of a Power BI report that has been created to improve the cooperation.
Key results from this work have been that there is one process that is the same for all kind of orders. Findings has been that the process is not fully followed, the process is not suitable and Lean for all different types of orders, solutions on how to improve the ordering process are suggested and
suggestions made on what’s needed to be implemented to improve the flow of ordering tools.
Syftet med detta arbete är att få en bättre förståelse om hur processen för beställning av verktyg är uppbyggd, hur den fungerar, om den följs samt att analysera hur den kan förbättras.
Jobbet är genomfört för Vestas Finland Oy som är en ledande aktör inom vindkraftverks konstruktion och service. Arbetet är uppbyggt av en teoretisk del som går in på företagsprocesser, Lean och förändringsledarskap.
Metoden har varit kvalitativ i form av intervju med en processexpert, intervju med de som arbetar i processen samt en analys av en Power BI rapport som blivit byggd för att stöda samarbetet.
Resultatet från detta arbete är att det fins en process som är samma för alla olika typer av beställningar. Problemen som kommer upp är att processen inte följs till fullo, och att den inte är passande och Lean för alla olika typer av beställningar. Förslag för att förbättra beställningsprocessen föreslås samt olika förslag på vad som behöver implementeras för att flödet av verktyg skall förbättras.
