Toimenpide-ehdotuksia ennaltaehkäisevään ikäjohtamiseen esihenkilötyön tueksi: Case Mikkeli
Hotokka, Anu (2025)
Hotokka, Anu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ennaltaehkäisevään ikäjohtamiseen keinoja esihenkilötyön tueksi henkilöstön työhyvinvoinnin lisäämiseksi ja sitä kautta työssä pysymisen tueksi, ja työurien pidentämiseksi. Lisäksi tavoitteena oli lisätä tietoutta siitä, miten sairauspoissaoloja, ennenaikaista eläköitymistä ja työkyvyttömyyttä voidaan ehkäistä esihenkilötyön keinoin. Opinnäytetyön tuloksena muodostui toimenpide-ehdotuksia ennaltaehkäisevään ikäjohtamiseen esihenkilötyön tueksi ja opinnäytetyön liitteenä olevaa koostetta voi käyttää esihenkilötyön työkaluna keskusteluissa henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyö oli monimenetelmätutkimukseen nojautuva palvelumuotoilun keinoin toteutettava kehittämistyö, jossa palvelumuotoilun välineenä hyödyn nettiin tuplatimanttimallia. Kehittämistyö jakaantui neljään eri vaiheeseen, joissa aluksi perehdyttiin ikäjohtamista koskevaan aiempaan tutkimukseen ja teoriaan sekä toimeksiantajan dokumentteihin. Toisessa vaiheessa luotiin Webropol-kysely perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen 50–65-vuotiaille työn tekijöille. Kyselyssä heiltä selvitettiin ikäjohtamisen toteutumista ja sen keinojen tunnistamista sekä ajatuksia ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä, joilla muun muassa työssä pysyminen eläkeikään saakka mahdollistuisi. Kolmannessa vaiheessa työntekijäkyselyjen analysoinnin tuloksena muodostuneet toimenpide-ehdotukset toimitettiin Webropol-kyselynä perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen esihenkilöille. He vastasivat siihen, miten toteuttamiskelpoisia työntekijäkyselystä nousseet ehdotukset olivat ja toivat esille omia ajatuksiaan toimenpide-ehdotuksittain. Neljännessä vaiheessa kyselyjen tulokset yhdistettiin ja muodostettiin lopulliset toimenpide-ehdotukset.
Toimenpide-ehdotuksissa korostui strategisen johtamisen ja sen osaamisen sekä joustavien työaikakäytäntöjen kehittäminen, riittävistä resursseista ja toimivasta työympäristöstä huolehtiminen, työntekijöiden oman työn organisoinnin ja tehtävien tai työn muokkauksen mahdollistaminen, erilaisten kannustimien mahdollisuudet, työkokemuksen ja osaamisen hyödyntäminen ja siitä huolehtiminen sekä työhyvinvointia tukevan toiminnan lisääminen työpaikoille. Ikäjohtamisen osaamisen lisääminen, mahdollistaminen ja konkreettinen systemaattinen käyttö sekä ohjeistus esihenkilötyöhön on kehittämisen arvoista.
Opinnäytetyö oli monimenetelmätutkimukseen nojautuva palvelumuotoilun keinoin toteutettava kehittämistyö, jossa palvelumuotoilun välineenä hyödyn nettiin tuplatimanttimallia. Kehittämistyö jakaantui neljään eri vaiheeseen, joissa aluksi perehdyttiin ikäjohtamista koskevaan aiempaan tutkimukseen ja teoriaan sekä toimeksiantajan dokumentteihin. Toisessa vaiheessa luotiin Webropol-kysely perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen 50–65-vuotiaille työn tekijöille. Kyselyssä heiltä selvitettiin ikäjohtamisen toteutumista ja sen keinojen tunnistamista sekä ajatuksia ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä, joilla muun muassa työssä pysyminen eläkeikään saakka mahdollistuisi. Kolmannessa vaiheessa työntekijäkyselyjen analysoinnin tuloksena muodostuneet toimenpide-ehdotukset toimitettiin Webropol-kyselynä perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen esihenkilöille. He vastasivat siihen, miten toteuttamiskelpoisia työntekijäkyselystä nousseet ehdotukset olivat ja toivat esille omia ajatuksiaan toimenpide-ehdotuksittain. Neljännessä vaiheessa kyselyjen tulokset yhdistettiin ja muodostettiin lopulliset toimenpide-ehdotukset.
Toimenpide-ehdotuksissa korostui strategisen johtamisen ja sen osaamisen sekä joustavien työaikakäytäntöjen kehittäminen, riittävistä resursseista ja toimivasta työympäristöstä huolehtiminen, työntekijöiden oman työn organisoinnin ja tehtävien tai työn muokkauksen mahdollistaminen, erilaisten kannustimien mahdollisuudet, työkokemuksen ja osaamisen hyödyntäminen ja siitä huolehtiminen sekä työhyvinvointia tukevan toiminnan lisääminen työpaikoille. Ikäjohtamisen osaamisen lisääminen, mahdollistaminen ja konkreettinen systemaattinen käyttö sekä ohjeistus esihenkilötyöhön on kehittämisen arvoista.