Ravintolabrändi Hanko Aasian brändi-identiteetti ja -imago
Liikala, Nelly Matilda (2025)
Liikala, Nelly Matilda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172942
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen mielikuva ja kokemus asiakassegmentillä on uudistetun ravintolaketjun Hanko Aasian brändi-imagosta ja verrata, miten se vastaa yhtiön omaan linjausta uudistetusta brändi-identiteetistä. Tavoitteena oli myös selvittää, onko näkemysten välillä suuria eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia.
Työn tutkimusotteina olivat sekä kvalitatiivinen, että kvantitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin selvitettiin yhtiön oma brändi-identiteetti ja kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin vastaavasti asiakkaiden näkemä brändi-imago ja verrattiin näitä tutkimustuloksia toisiinsa. Tutkimuksen alussa selvisi, että yhtiöllä ei ole kirjallista tuotosta tai selkeää, kirjallista linjausta uudistetusta brändistä esimerkiksi brändikäsikirjan muodossa. Kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin rakentui siis ymmärrys yrityksen brändistä ja brändi-identiteetistä teemahaastattelun keinoin kesällä 2024. Teemahaastatteluun osallistui ketjujohdon operatiivinen sekä liiketoiminnallinen johto. Kvantitatiivisen tutkimuksen osana jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa teetettiin asiakaskyselytutkimus syksyllä 2024. Näiden tutkimusten tuloksia verrattiin keskenään ja lopulliset johtopäätökset muodostuivat.
Tutkimuksen tuloksien perusteella asiakassegmentin ja yrityksen näkemykset olivat pitkälti yhtenäisessä linjassa toisiinsa nähden ja tuloksissa korostui jo olemassa olevien asiakkaiden positiivinen kokemus ja näkemys brändistä. Myös eroja näkemysten välillä onnistuttiin nostamaan esille tutkimuksen tuloksia tarkastellessa. Näitä eroavaisuuksia olivat kilpailijoihin verrattaessa esiintyvät mielikuvien erot, asiakkaiden saavuttaminen markkinoinnin keinoin, tunnelma ja miljöö sekä yhtiön puolesta hyväksi koettu hinnoittelu tuotteille. Kokonaisvaltaisena johtopäätöksenä voidaan tutkimuksen perusteella todeta, että brändi esiintyy edukseen ja sen tila on vakaa.
Tutkimus onnistui tarkoituksessaan hyvin ja se tuotti mielenkiintoista tutkimustietoa yhtiölle tulevaisuutta ajatellen. Tulosten perusteella yhtiön on mahdollista kehittää toimintaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi ja löytää reittejä uusien asiakkuuksien saavuttamiseksi. Myös jatkotutkimus brändin tulevaisuuden kehittymisestä on mahdollinen pohjaten saatuihin tuloksiin.
Työn tutkimusotteina olivat sekä kvalitatiivinen, että kvantitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin selvitettiin yhtiön oma brändi-identiteetti ja kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin vastaavasti asiakkaiden näkemä brändi-imago ja verrattiin näitä tutkimustuloksia toisiinsa. Tutkimuksen alussa selvisi, että yhtiöllä ei ole kirjallista tuotosta tai selkeää, kirjallista linjausta uudistetusta brändistä esimerkiksi brändikäsikirjan muodossa. Kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin rakentui siis ymmärrys yrityksen brändistä ja brändi-identiteetistä teemahaastattelun keinoin kesällä 2024. Teemahaastatteluun osallistui ketjujohdon operatiivinen sekä liiketoiminnallinen johto. Kvantitatiivisen tutkimuksen osana jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa teetettiin asiakaskyselytutkimus syksyllä 2024. Näiden tutkimusten tuloksia verrattiin keskenään ja lopulliset johtopäätökset muodostuivat.
Tutkimuksen tuloksien perusteella asiakassegmentin ja yrityksen näkemykset olivat pitkälti yhtenäisessä linjassa toisiinsa nähden ja tuloksissa korostui jo olemassa olevien asiakkaiden positiivinen kokemus ja näkemys brändistä. Myös eroja näkemysten välillä onnistuttiin nostamaan esille tutkimuksen tuloksia tarkastellessa. Näitä eroavaisuuksia olivat kilpailijoihin verrattaessa esiintyvät mielikuvien erot, asiakkaiden saavuttaminen markkinoinnin keinoin, tunnelma ja miljöö sekä yhtiön puolesta hyväksi koettu hinnoittelu tuotteille. Kokonaisvaltaisena johtopäätöksenä voidaan tutkimuksen perusteella todeta, että brändi esiintyy edukseen ja sen tila on vakaa.
Tutkimus onnistui tarkoituksessaan hyvin ja se tuotti mielenkiintoista tutkimustietoa yhtiölle tulevaisuutta ajatellen. Tulosten perusteella yhtiön on mahdollista kehittää toimintaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi ja löytää reittejä uusien asiakkuuksien saavuttamiseksi. Myös jatkotutkimus brändin tulevaisuuden kehittymisestä on mahdollinen pohjaten saatuihin tuloksiin.