Päivittäistavarakaupan verkko-ostamisen esteet
Pokkinen, Mika (2015)
Pokkinen, Mika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113012
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on löytää kuluttajien kautta ominaisuudet, jotka jarruttavat päivittäistavaroiden
verkkokaupan kehitystä Suomessa. Tutkimus tapahtuu kvalitatiivisena haastattelujen avulla
sekä vertailemalla Suomessa ja Englannissa toimivia verkkokauppoja ja niiden ominaisuuksia.
Kaupan alan murros on saavuttanut myös päivittäistavarakaupan, joka nykyisessä
ostokäyttäytymisen muutokseen vastatakseen joutuu järjestämään uudelleen prosessejaan ja
ennen kaikkea myyntikanaviaan. Verkkokauppa on tullut myös päivittäistavarakauppaan
jäädäkseen ja vihdoin myös Suomessa suuret toimijat ottavat ensiaskeleitaan verkkokaupan
saralla.
Kehitys on kuitenkin odotettua hitaampaa, prosessit kalliita ja järjestelmät vielä ensimmäisessä
versiossaan. Iso-Britanniassa jo yli puolet kuluttajista on ostanut elintarvikkeita verkosta ja
päivittäistavaran ostaminen verkkokaupasta on suurelle osalle arkea. Iso-Britannia on ollut
edelläkävijä tällä kaupan alan osa-alueella, joten sen vuoksi on hyvä verrata suomalaisia
yrityksiä Iso-Britanniassa toimiviin saman alan yrityksiin.
Kuluttajien siirtymisestä verkkokauppaan hidastaa maantieteelliset, teknologiset ja psykologiset
esteet. Valtaosa verkkokaupoista toimii vain pääkaupunkiseudulla ja muutamissa suurissa
kaupungeissa. Etenkin vanhuksilla teknologiaosaaminen voi estää ostamisen. Suurin syy on
kuitenkin kuluttajakäyttäytymisessä. Ostotottumukset ohjaa ostokäyttäytymistä ja kuluttajilla on
usein ennakkoluuloja verkko-ostamista kohtaan. Verkkokaupasta ostaminen koetaan
hankalaksi, tuoretuotteiden tuoreus arveluttaa sekä toimituskulut ja -aika puoltavat kuluttajan
päätöstä asioida edelleen kivijalkamyymälässä.
verkkokaupan kehitystä Suomessa. Tutkimus tapahtuu kvalitatiivisena haastattelujen avulla
sekä vertailemalla Suomessa ja Englannissa toimivia verkkokauppoja ja niiden ominaisuuksia.
Kaupan alan murros on saavuttanut myös päivittäistavarakaupan, joka nykyisessä
ostokäyttäytymisen muutokseen vastatakseen joutuu järjestämään uudelleen prosessejaan ja
ennen kaikkea myyntikanaviaan. Verkkokauppa on tullut myös päivittäistavarakauppaan
jäädäkseen ja vihdoin myös Suomessa suuret toimijat ottavat ensiaskeleitaan verkkokaupan
saralla.
Kehitys on kuitenkin odotettua hitaampaa, prosessit kalliita ja järjestelmät vielä ensimmäisessä
versiossaan. Iso-Britanniassa jo yli puolet kuluttajista on ostanut elintarvikkeita verkosta ja
päivittäistavaran ostaminen verkkokaupasta on suurelle osalle arkea. Iso-Britannia on ollut
edelläkävijä tällä kaupan alan osa-alueella, joten sen vuoksi on hyvä verrata suomalaisia
yrityksiä Iso-Britanniassa toimiviin saman alan yrityksiin.
Kuluttajien siirtymisestä verkkokauppaan hidastaa maantieteelliset, teknologiset ja psykologiset
esteet. Valtaosa verkkokaupoista toimii vain pääkaupunkiseudulla ja muutamissa suurissa
kaupungeissa. Etenkin vanhuksilla teknologiaosaaminen voi estää ostamisen. Suurin syy on
kuitenkin kuluttajakäyttäytymisessä. Ostotottumukset ohjaa ostokäyttäytymistä ja kuluttajilla on
usein ennakkoluuloja verkko-ostamista kohtaan. Verkkokaupasta ostaminen koetaan
hankalaksi, tuoretuotteiden tuoreus arveluttaa sekä toimituskulut ja -aika puoltavat kuluttajan
päätöstä asioida edelleen kivijalkamyymälässä.