Kausivalmisteisten tuotteiden kysynnän ennustaminen: case Orkla Suomi
Axelin, Olli (2025)
Axelin, Olli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183054
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Orkla Suomi Finland Oy Ab:n toimeksiannosta. Yrityksellä oli tarve kehittää kysynnän ennustamistaan erityisesti kausivalmisteisten tuotteiden osalta. Kausivalmisteisilla tuotteilla tarkoitetaan vihannessäilykkeitä, joita voidaan valmistaa vain kerran vuodessa johtuen vihannesten sadon kypsymisestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ennustamisprosessia niin, että ylivarastot ja niihin sitoutunut pääoma vähenevät.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin havainnoimalla ja haastattelemalla. Havainnointi toteutettiin työskentelemällä Orkla Suomessa planning-osastolla osallistumalla vihannessäilykkeiden ennustamiseen. Haastattelut toteutettiin asiantuntijoiden teemahaastatteluilla sähköpostitse. Asiantuntijoita oli sekä Orkla Suomi Finlandin sisältä, että muista yrityksistä.
Tärkeimpänä tuloksena havaittiin, että kysynnän ennustamisesta puuttui selkeä ja johdettu prosessi. Yrityksen sisällä oli monta erilaista ennustamisprosessia ja ne vaihtelivat tuoteryhmien ja henkilöiden välillä. Malleja tähän prosessiin saatiin teoriapohjasta ja haastattelemalla asiantuntijoita muista yrityksistä. Myös ennustemenetelmiä tutkittiin teoriaosassa ja yritykselle ehdotettiin käytössä olevan mallin vaihtoa naiiviin trendiennusteeseen.
Johtopäätöksenä yritykselle ehdotettiin Sales & Operation Planning -prosessin käyttöönottoa. Tähän luotiin prosessikaavio ja RACI-matriisi, johon on määritelty eri osastojen tehtävät prosessissa. Malli on suunniteltu Orkla Suomi Finlandin tarpeisiin heidän organisaationsa huomioon ottaen. Tästä syystä malli ei ole suoraan siirrettävissä muiden organisaatioiden käyttöön.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin havainnoimalla ja haastattelemalla. Havainnointi toteutettiin työskentelemällä Orkla Suomessa planning-osastolla osallistumalla vihannessäilykkeiden ennustamiseen. Haastattelut toteutettiin asiantuntijoiden teemahaastatteluilla sähköpostitse. Asiantuntijoita oli sekä Orkla Suomi Finlandin sisältä, että muista yrityksistä.
Tärkeimpänä tuloksena havaittiin, että kysynnän ennustamisesta puuttui selkeä ja johdettu prosessi. Yrityksen sisällä oli monta erilaista ennustamisprosessia ja ne vaihtelivat tuoteryhmien ja henkilöiden välillä. Malleja tähän prosessiin saatiin teoriapohjasta ja haastattelemalla asiantuntijoita muista yrityksistä. Myös ennustemenetelmiä tutkittiin teoriaosassa ja yritykselle ehdotettiin käytössä olevan mallin vaihtoa naiiviin trendiennusteeseen.
Johtopäätöksenä yritykselle ehdotettiin Sales & Operation Planning -prosessin käyttöönottoa. Tähän luotiin prosessikaavio ja RACI-matriisi, johon on määritelty eri osastojen tehtävät prosessissa. Malli on suunniteltu Orkla Suomi Finlandin tarpeisiin heidän organisaationsa huomioon ottaen. Tästä syystä malli ei ole suoraan siirrettävissä muiden organisaatioiden käyttöön.