Peliongelman puheeksiotto : eväitä työelämään sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille
Ripatti, Hanna; Sensio, Jasmin (2025)
Ripatti, Hanna
Sensio, Jasmin
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193096
Tiivistelmä
Suomalaiset ovat aktiivisia raha- ja digipelaajia. Pelaaminen on yleistä hauskanpitoa, mutta siitä kehittyy ongelma noin joka kymmenennelle. Peliongelma on kuitenkin alidiagnosoitu ja terveydenhuollossa huonosti tunnistettu ongelma. Peliongelma vaikuttaa negatiivisesti väestön terveyteen ja hyvinvointiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä peliongelma on ja miten se otetaan puheeksi. Tavoitteena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille kirjallinen verkko-oppimateriaali peliongelman puheeksi ottamisesta. Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena opinnäytetyönä kehittämisprosessin menetelmää käyttäen. Toimeksiantajana oli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy.
Peliongelma aiheuttaa monialaisia haittoja elämän eri osa-alueilla ja voi kehittyä toiminnalliseksi riippuvuussairaudeksi. Peliongelman taustalla on useita riskitekijöitä, jotka vaikuttavat sen kehittymiseen. Apua haetaan harvoin itsepelaamiseen liittyvän häpeän ja stigman vuoksi. Puheeksiotolla voidaan vaikuttaa peliongelman kehittymiseen, haittojen laajenemiseen ja riippuvuuden syntyyn. Puheeksioton tulisi olla rutiininomainen kysymys perusterveydenhuollossa. Puheeksiotolla voidaan saavuttaa positiivisia tuloksia puheeksiottotilanteen kestosta riippumatta. Aiheesta löytyy paljon tietoa, materiaalia ja koulutuksia, mutta siitä huolimatta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten on todettu tarvitsevan vahvistusta osaamiseensa peliongelman puheeksiottoon.
Johtopäätöksenä todettiin, että peliongelma ja sen puheeksiotto tulisi nostaa paremmin esille jo opintojen aikana. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisella on vastuu peliongelman puheeksiotosta. Peliongelman ymmärtäminen ilmiönä ja omien asenteiden tarkastelu ovat tärkeässä roolissa peliongelman puheeksi ottamisessa. Kehittämisprosessin tuotoksena kehitettiin laatukriteerien mukainen tuoreeseen tutkittuun tietoon perustuva verkko-oppimateriaali sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille toimeksiantajan käyttöön. Finns are active in playing money and digital games. Gaming is a common form of fun, but it becomes a problem for about one in ten people. However, gambling problems are underdiagnosed and poorly recognized in health care. Gambling problems have negative effects on the health and well-being of the population.
The purpose of this thesis was to describe what gambling problems are and how to bring them up. The goal was to produce written online learning material for social and healthcare students on how to bring up gambling problems. The thesis was implemented as a productive thesis using the development process method. The client was South-Eastern Finland University of Applied Sciences Ltd.
Gambling problems cause multidimensional harm in various areas of life and can develop into a functional addiction disorder. There are several risk factors behind gambling problems that influence its development. Help is rarely sought due to the shame and stigma associated with gambling. Bringing up the issue can influence the development of gambling problems, the expansion of harm and the formation of addiction. Bringing up gambling problems should be a routine question in primary healthcare. Positive results can be achieved regardless of the duration of the conversation. There is a lot of information, material, and education available on the subject, but despite this, social and healthcare professionals have been found to need reinforcement of their competence in bringing up gambling problems.
The conclusion was that gambling problems and bringing them up should be better highlighted already during studies. Social and health care professionals are responsible for bringing up gambling problems. Understanding gambling problems as a phenomenon and examining one's own attitudes play an important role in bringing up gambling problems. As a result of the development process, an online learning material based on recent research and quality criteria was developed for social and healthcare students for the client's use.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä peliongelma on ja miten se otetaan puheeksi. Tavoitteena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille kirjallinen verkko-oppimateriaali peliongelman puheeksi ottamisesta. Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena opinnäytetyönä kehittämisprosessin menetelmää käyttäen. Toimeksiantajana oli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy.
Peliongelma aiheuttaa monialaisia haittoja elämän eri osa-alueilla ja voi kehittyä toiminnalliseksi riippuvuussairaudeksi. Peliongelman taustalla on useita riskitekijöitä, jotka vaikuttavat sen kehittymiseen. Apua haetaan harvoin itsepelaamiseen liittyvän häpeän ja stigman vuoksi. Puheeksiotolla voidaan vaikuttaa peliongelman kehittymiseen, haittojen laajenemiseen ja riippuvuuden syntyyn. Puheeksioton tulisi olla rutiininomainen kysymys perusterveydenhuollossa. Puheeksiotolla voidaan saavuttaa positiivisia tuloksia puheeksiottotilanteen kestosta riippumatta. Aiheesta löytyy paljon tietoa, materiaalia ja koulutuksia, mutta siitä huolimatta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten on todettu tarvitsevan vahvistusta osaamiseensa peliongelman puheeksiottoon.
Johtopäätöksenä todettiin, että peliongelma ja sen puheeksiotto tulisi nostaa paremmin esille jo opintojen aikana. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisella on vastuu peliongelman puheeksiotosta. Peliongelman ymmärtäminen ilmiönä ja omien asenteiden tarkastelu ovat tärkeässä roolissa peliongelman puheeksi ottamisessa. Kehittämisprosessin tuotoksena kehitettiin laatukriteerien mukainen tuoreeseen tutkittuun tietoon perustuva verkko-oppimateriaali sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille toimeksiantajan käyttöön.
The purpose of this thesis was to describe what gambling problems are and how to bring them up. The goal was to produce written online learning material for social and healthcare students on how to bring up gambling problems. The thesis was implemented as a productive thesis using the development process method. The client was South-Eastern Finland University of Applied Sciences Ltd.
Gambling problems cause multidimensional harm in various areas of life and can develop into a functional addiction disorder. There are several risk factors behind gambling problems that influence its development. Help is rarely sought due to the shame and stigma associated with gambling. Bringing up the issue can influence the development of gambling problems, the expansion of harm and the formation of addiction. Bringing up gambling problems should be a routine question in primary healthcare. Positive results can be achieved regardless of the duration of the conversation. There is a lot of information, material, and education available on the subject, but despite this, social and healthcare professionals have been found to need reinforcement of their competence in bringing up gambling problems.
The conclusion was that gambling problems and bringing them up should be better highlighted already during studies. Social and health care professionals are responsible for bringing up gambling problems. Understanding gambling problems as a phenomenon and examining one's own attitudes play an important role in bringing up gambling problems. As a result of the development process, an online learning material based on recent research and quality criteria was developed for social and healthcare students for the client's use.