Esteettömän aistipuutarhan suunnittelu toimintakeskukseen
Puotiniemi, Satu (2025)
Puotiniemi, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193103
Tiivistelmä
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kehitysvammaisuutta, autismia, aisteja, esteettömyyttä, osallisuutta ja ekologista kuntoutusajattelua.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella esteetön aistipuutarha Jokirannan toimintakeskukseen Huittisiin kehitysvammaisten asiakkaiden käyttöön. Opinnäytetyön aihe nousi esiin käytännön tarpeesta. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat:
- Miten toimintakeskuksen takapihaa voidaan kehittää paremmaksi?
- Millä toimenpiteillä saataisiin mahdollisimman toimiva ja virikkeellinen sekä esteetön aistipuutarha asiakkaiden näkökulmasta?
Tutkimusaineiston keruumenetelmäksi valikoitui Learning Café, eli oppimiskahvila toimintakeskuksen henkilökunnalle ja työpajat asiakkaille. Henkilökunnalle pidettiin yksi oppimiskahvilatilaisuus, ja asiakkaille pidettiin neljä työpajaa. Henkilökunnasta osallistui kaikki eli yhdeksän henkilöä, ja asiakkaista osallistui 24 henkilöä työskentelyyn.
Tuloksien analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Aineistoa analysoitiin ensiksi manuaalisesti opinnäytetyön tekijän toimesta ja myöhemmin analysoinnissa käytettiin apuna Microsoft COPILOT -tekoälyä aineiston ryhmittelyssä ja teemoittelussa.
Tulosten perusteella saatiin suunnitelma esteettömästä aistipuutarhasta; unelmien puutarha ja realistisesti toteutettavissa oleva puutarha.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella esteetön aistipuutarha Jokirannan toimintakeskukseen Huittisiin kehitysvammaisten asiakkaiden käyttöön. Opinnäytetyön aihe nousi esiin käytännön tarpeesta. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat:
- Miten toimintakeskuksen takapihaa voidaan kehittää paremmaksi?
- Millä toimenpiteillä saataisiin mahdollisimman toimiva ja virikkeellinen sekä esteetön aistipuutarha asiakkaiden näkökulmasta?
Tutkimusaineiston keruumenetelmäksi valikoitui Learning Café, eli oppimiskahvila toimintakeskuksen henkilökunnalle ja työpajat asiakkaille. Henkilökunnalle pidettiin yksi oppimiskahvilatilaisuus, ja asiakkaille pidettiin neljä työpajaa. Henkilökunnasta osallistui kaikki eli yhdeksän henkilöä, ja asiakkaista osallistui 24 henkilöä työskentelyyn.
Tuloksien analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Aineistoa analysoitiin ensiksi manuaalisesti opinnäytetyön tekijän toimesta ja myöhemmin analysoinnissa käytettiin apuna Microsoft COPILOT -tekoälyä aineiston ryhmittelyssä ja teemoittelussa.
Tulosten perusteella saatiin suunnitelma esteettömästä aistipuutarhasta; unelmien puutarha ja realistisesti toteutettavissa oleva puutarha.