Hur kan man stöda barn som visar tecken på ADHD-symptom med hjälp av funktionella metoder : En handbok för personalen inom småbarnspedagogiken
Eriksson, Sara; Grönholm, Denice (2025)
Eriksson, Sara
Grönholm, Denice
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193099
Tiivistelmä
Personalen inom småbarnspedagogiken möter ofta barn med olika tecken på ADHD, men alla har inte nödvändigtvis den kunskap eller de verktyg som behövs för att stöda dem. Alla barn har rätt att få stöd enligt sina individuella behov och därför är det viktigt att personalen har kunskap om de olika symptom som kan vara kopplade till ADHD samt vilka metoder och arbetssätt som är ändamålsenliga i arbetet. Syftet med lärdomsprovet är att säkerställa jämlikhet och delaktighet inom småbarnspedagogiken genom att ge personalen den kunskap och de verktyg som behövs för att stöda barn med ADHD symptom. Lärdomsprovet behandlar riskfaktorer, egenskaper och eventuella utmaningar som är förknippade med ADHD, och lyfter även upp de styrkor som diagnosen kan medföra. Den teoretiska referensramen består av positiv pedagogik och funktionella metoder. Lärdomsprovets frågeställning är: Hur kan personalen inom småbarnspedagogiken använda funktionella metoder för att stöda barn med ADHD-symptom? Lärdomsprovet är ett verksamhetsinriktat arbete vars slutprodukt och resultat är en handbok. För att besvara lärdomsprovets frågeställning har en litteraturöversikt gjorts och resultaten har sammanställts i handboken. Som metod för handboken har Salonens (2013) modell för produktutveckling använts. Syftet med handboken är att hjälpa personalen inom småbarnspedagogiken genom att beskriva vanliga ADHD symptom hos barn och ge konkreta exempel på hur man kan stöda dem med hjälp av funktionella arbetssätt. Tanken är att handboken ska hjälpa personalen att anpassa vardagen inom småbarnspedagogiken efter barnens behov. I handboken presenteras, utgående från den teoretiska referensramen positiv pedagogik, användbara funktionella metoder.