Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaskokemuksen kehittäminen : case: hirsirakennusliiketoiminta

Kalliokoski, Harri (2025)

Avaa tiedosto
Kalliokoski_Harri.pdf (807.7Kt)
Lataukset: 


Kalliokoski, Harri
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii oululainen rakennusmateriaaleja myyvä yritys. Hirsirakennusliiketoiminnan NPS-lukemaa ja yleisesti asiakaskokemuksen kehitystä on yrityksessä seurattu, mutta tarkempaa analyysiä ei ole toteutettu. Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa tarkempi analyysi rakennustarvikeliikkeen hirsirakennusliiketoiminnan asiakaskokemuksesta. Analyysin pohjalta on tavoitteena tunnistaa asiakaskokemusta nostavat ja erityisesti sitä uhkaavat elementit.

Teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemusta käsitteenä. Asiakaskokemus käsitteen myötä käsitellään asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat osakokemukset, ulottuvuudet ja kosketuspisteet. Myös asiakaspolun vaikutus asiakaskokemuksen muodostumiseen käsitellään kokonaisuuden hahmottamiseksi. Lisäksi henkilöstökokemuksen vaikutusta käsitellään osana asiakaskokemuksen muodostumista. Asiakaskokemuksen mittaaminen käsitellään osana tietoperustaa.

Kyselyiden analysointi täyttää määrällisen tutkimuksen kriteerit. Valmiita asiakaskokemuskyselyiden tuloksia analysoitiin olemassa olevan materiaalin pohjalta. Myös asiakkaiden tarkemmat sanalliset palautteet analysoitiin osana tutkimustyötä. Tuloksien ja analyysin pohjalta saatiin hyvä käsitys asiakaskokemuksen nykytilasta. Asiakaskokemus on kehittynyt huomattavasti mittausjakson aikana. Kehitys on ollut positiivista ja tutkimuksen toteutushetkellä liiketoiminnan NPS-lukema on alan keskiarvoon verrattuna hyvällä tasolla. Materiaalien laatuun ja toimituskokemuksen kehittämiseen on liiketoiminnan kiinnitettävä huomiota. Nämä osa-alueet ovat selkeästi uhkana koko asiakaskokemuksen osalta. Asiakaspalvelun laadulla on pystytty kääntämään useita huonon laadun kokeneita asiakkaita suosittelijoiksi asiakaskokemuksen näkökulmasta. Näin ollen myös asiakaspalvelun laadun säilyttäminen ja ylläpitäminen olisi ensiarvoisen tärkeä yrityksen asiakaskokemuksen näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste