Asiakaskokemuksen kehittäminen : case: hirsirakennusliiketoiminta
Kalliokoski, Harri (2025)
Kalliokoski, Harri
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii oululainen rakennusmateriaaleja myyvä yritys. Hirsirakennusliiketoiminnan NPS-lukemaa ja yleisesti asiakaskokemuksen kehitystä on yrityksessä seurattu, mutta tarkempaa analyysiä ei ole toteutettu. Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa tarkempi analyysi rakennustarvikeliikkeen hirsirakennusliiketoiminnan asiakaskokemuksesta. Analyysin pohjalta on tavoitteena tunnistaa asiakaskokemusta nostavat ja erityisesti sitä uhkaavat elementit.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemusta käsitteenä. Asiakaskokemus käsitteen myötä käsitellään asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat osakokemukset, ulottuvuudet ja kosketuspisteet. Myös asiakaspolun vaikutus asiakaskokemuksen muodostumiseen käsitellään kokonaisuuden hahmottamiseksi. Lisäksi henkilöstökokemuksen vaikutusta käsitellään osana asiakaskokemuksen muodostumista. Asiakaskokemuksen mittaaminen käsitellään osana tietoperustaa.
Kyselyiden analysointi täyttää määrällisen tutkimuksen kriteerit. Valmiita asiakaskokemuskyselyiden tuloksia analysoitiin olemassa olevan materiaalin pohjalta. Myös asiakkaiden tarkemmat sanalliset palautteet analysoitiin osana tutkimustyötä. Tuloksien ja analyysin pohjalta saatiin hyvä käsitys asiakaskokemuksen nykytilasta. Asiakaskokemus on kehittynyt huomattavasti mittausjakson aikana. Kehitys on ollut positiivista ja tutkimuksen toteutushetkellä liiketoiminnan NPS-lukema on alan keskiarvoon verrattuna hyvällä tasolla. Materiaalien laatuun ja toimituskokemuksen kehittämiseen on liiketoiminnan kiinnitettävä huomiota. Nämä osa-alueet ovat selkeästi uhkana koko asiakaskokemuksen osalta. Asiakaspalvelun laadulla on pystytty kääntämään useita huonon laadun kokeneita asiakkaita suosittelijoiksi asiakaskokemuksen näkökulmasta. Näin ollen myös asiakaspalvelun laadun säilyttäminen ja ylläpitäminen olisi ensiarvoisen tärkeä yrityksen asiakaskokemuksen näkökulmasta.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemusta käsitteenä. Asiakaskokemus käsitteen myötä käsitellään asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat osakokemukset, ulottuvuudet ja kosketuspisteet. Myös asiakaspolun vaikutus asiakaskokemuksen muodostumiseen käsitellään kokonaisuuden hahmottamiseksi. Lisäksi henkilöstökokemuksen vaikutusta käsitellään osana asiakaskokemuksen muodostumista. Asiakaskokemuksen mittaaminen käsitellään osana tietoperustaa.
Kyselyiden analysointi täyttää määrällisen tutkimuksen kriteerit. Valmiita asiakaskokemuskyselyiden tuloksia analysoitiin olemassa olevan materiaalin pohjalta. Myös asiakkaiden tarkemmat sanalliset palautteet analysoitiin osana tutkimustyötä. Tuloksien ja analyysin pohjalta saatiin hyvä käsitys asiakaskokemuksen nykytilasta. Asiakaskokemus on kehittynyt huomattavasti mittausjakson aikana. Kehitys on ollut positiivista ja tutkimuksen toteutushetkellä liiketoiminnan NPS-lukema on alan keskiarvoon verrattuna hyvällä tasolla. Materiaalien laatuun ja toimituskokemuksen kehittämiseen on liiketoiminnan kiinnitettävä huomiota. Nämä osa-alueet ovat selkeästi uhkana koko asiakaskokemuksen osalta. Asiakaspalvelun laadulla on pystytty kääntämään useita huonon laadun kokeneita asiakkaita suosittelijoiksi asiakaskokemuksen näkökulmasta. Näin ollen myös asiakaspalvelun laadun säilyttäminen ja ylläpitäminen olisi ensiarvoisen tärkeä yrityksen asiakaskokemuksen näkökulmasta.