Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ARFID-syömishäiriön arviointiprosessi lapsilla toimintaterapian näkökulmasta

Tornberg, Josefiina (2025)

Avaa tiedosto
Tornberg_Josefiina.pdf (545.6Kt)
Lataukset: 


Tornberg, Josefiina
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213219
Tiivistelmä
Syömisen välttämis- ja rajoittamishäiriö ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder) on syömishäiriö, joka on saanut viime vuosina yhä enemmän huomiota tutkimuksissa ja käytännön työssä. ARFID-häiriössä lapsen syömiskäyttäytyminen on erittäin valikoivaa ja rajoittunutta, eikä siihen liity kehonkuvaan tai painoon liittyviä huolia. Toimintaterapeuteilla on merkittävä rooli ARFID-lasten arvioinnissa, mutta arviointiprosessista ei ole ollut selkeää kuvausta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ARFID-lapsen toimintaterapeuttinen arviointiprosessi OTIPM-mallin (Occupational Therapy Intervention Process Model) mukaisesti sekä kartoittaa, mitä arviointi- ja havainnointimenetelmiä toimintaterapeutilla on käytettävissä ARFID:in tunnistamiseen ja arviointiin. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin kansainvälisistä tietokannoista ja manuaalisella haulla vuosilta 2015-2025. Sisäänottokriteerien perusteella katsaukseen valikoitui kuusi artikkelia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä OTIPM-mallin arviointiprosessin vaiheiden mukaisesti. Tulokset osoittivat ARFID-lasten arviointiprosessin olevan vielä kehitysvaiheessa toimintaterapiassa. OTIPM-mallin mukainen arviointi toteutui osittain, mutta erityisesti alkuvaiheen arvioinnissa lapsen toiminnallinen kokonaistilanne jäi pintapuoliseksi. Arviointimenetelmät jakautuivat viiteen kategoriaan: sensorisen käsittelyn, syömiskäyttäytymisen, sosiaalisen käyttäytymisen, emotionaalisten tekijöiden ja ARFID-häiriön tunnistamisen arviointiin. Toimintaterapian näkökulmasta yhtenäinen, kokonaisvaltainen arviointimenetelmä puuttui. Johtopäätöksenä todettiin, että toimintaterapeuttien roolia ARFID-lasten arvioinnissa tulisi vahvistaa. Erityisesti kokonaisvaltaisen arviointimenetelmän kehittäminen toimintaterapian näkökulmasta nähtiin tarpeellisena. Lisätutkimusta tarvitaan toimintaterapeuttien roolista ja vaikuttavuudesta ARFID-lasten arvioinnissa ja kuntoutuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste