ARFID-syömishäiriön arviointiprosessi lapsilla toimintaterapian näkökulmasta
Tornberg, Josefiina (2025)
Tornberg, Josefiina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213219
Tiivistelmä
Syömisen välttämis- ja rajoittamishäiriö ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder) on syömishäiriö, joka on saanut viime vuosina yhä enemmän huomiota tutkimuksissa ja käytännön työssä. ARFID-häiriössä lapsen syömiskäyttäytyminen on erittäin valikoivaa ja rajoittunutta, eikä siihen liity kehonkuvaan tai painoon liittyviä huolia. Toimintaterapeuteilla on merkittävä rooli ARFID-lasten arvioinnissa, mutta arviointiprosessista ei ole ollut selkeää kuvausta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ARFID-lapsen toimintaterapeuttinen arviointiprosessi OTIPM-mallin (Occupational Therapy Intervention Process Model) mukaisesti sekä kartoittaa, mitä arviointi- ja havainnointimenetelmiä toimintaterapeutilla on käytettävissä ARFID:in tunnistamiseen ja arviointiin. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin kansainvälisistä tietokannoista ja manuaalisella haulla vuosilta 2015-2025. Sisäänottokriteerien perusteella katsaukseen valikoitui kuusi artikkelia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä OTIPM-mallin arviointiprosessin vaiheiden mukaisesti. Tulokset osoittivat ARFID-lasten arviointiprosessin olevan vielä kehitysvaiheessa toimintaterapiassa. OTIPM-mallin mukainen arviointi toteutui osittain, mutta erityisesti alkuvaiheen arvioinnissa lapsen toiminnallinen kokonaistilanne jäi pintapuoliseksi. Arviointimenetelmät jakautuivat viiteen kategoriaan: sensorisen käsittelyn, syömiskäyttäytymisen, sosiaalisen käyttäytymisen, emotionaalisten tekijöiden ja ARFID-häiriön tunnistamisen arviointiin. Toimintaterapian näkökulmasta yhtenäinen, kokonaisvaltainen arviointimenetelmä puuttui. Johtopäätöksenä todettiin, että toimintaterapeuttien roolia ARFID-lasten arvioinnissa tulisi vahvistaa. Erityisesti kokonaisvaltaisen arviointimenetelmän kehittäminen toimintaterapian näkökulmasta nähtiin tarpeellisena. Lisätutkimusta tarvitaan toimintaterapeuttien roolista ja vaikuttavuudesta ARFID-lasten arvioinnissa ja kuntoutuksessa.