TikTokin vaikutus kosmetiikkaa kuluttavien nuorten ostokäyttäytymiseen
Heinämäki, Linda (2025)
Heinämäki, Linda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213222
Tiivistelmä
TikTok on yksi suosituimmista sosiaalisen median alustoista, ja sen käyttäjämäärät ovat kasvaneet nopeasti myös Suomessa. Sen ainutlaatuinen algoritmi tekee siitä tehokkaan markkinointikanavan, jossa mainokset sulautuvat luontevasti muuhun sisältöön. Samaan aikaan ostokäyttäytyminen on muuttunut yhä digitaalisemmaksi, ja erityisesti nuoret etsivät sosiaalisesta mediasta tietoa ennen ostopäätöstä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten TikTok vaikuttaa kosmetiikkaa kuluttavien nuorten ostokäyttäytymiseen. Aihe rajattiin siten, että muut sosiaalisen median kanavat jätettiin kokonaan tarkastelun ulkopuolelle. Lisäksi tutkimus keskittyi ainoastaan kosmetiikan kuluttamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee ostokäyttäytymistä ja sen muutosta sekä TikTokia sosiaalisen median kanavana. Ostokäyttäytymistä tarkastellaan ostoprosessin sekä demografisten, psykologisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutuksen kautta. Lisäksi käsitellään TikTokin historiaa, sen roolia markkinointikanavana sekä alustan vaikutusta kuluttajien ostoprosessiin ja impulssiostoihin.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka laadittiin hyödyntäen Webropol-kyselytyökalua. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin 15–25-vuotiaat, jotka käyttävät TikTok-sovellusta ja kosmetiikkaa. Kyselylomake jaettiin 8.-15.12.2024 välisenä aikana LinkedInissä, Facebookissa ja Instagramissa. Vastauksia kertyi yhteensä 130.
Tutkimustulokset vastasivat tutkimusongelmaan ja osoittivat, että TikTokilla on merkittävä vaikutus nuorten ostokäyttäytymiseen. Suurin osa vastaajista oli 21–25-vuotiaita naisia, ja enemmistö käyttää TikTokia useita kertoja päivässä, yhteensä 2–3 tuntia päivän aikana. TikTok erottuu selvästi muista sosiaalisen median kanavista vaikuttavuudellaan, sillä se ohjaa vastaajien kosmetiikkatuotteiden ostopäätöksiä eniten. Erityisesti tuotteen hinnalla ja käyttökokemuksilla koettiin olevan suuri merkitys kosmetiikkatuotteita ostaessa. Vastaajat pitivät tuotearvosteluja ja suosituksia kiinnostavimpina kauneussisältöinä, ja he kohtaavat melko usein uusia tuotteita tai palveluita ensimmäistä kertaa juuri TikTokissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten TikTok vaikuttaa kosmetiikkaa kuluttavien nuorten ostokäyttäytymiseen. Aihe rajattiin siten, että muut sosiaalisen median kanavat jätettiin kokonaan tarkastelun ulkopuolelle. Lisäksi tutkimus keskittyi ainoastaan kosmetiikan kuluttamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee ostokäyttäytymistä ja sen muutosta sekä TikTokia sosiaalisen median kanavana. Ostokäyttäytymistä tarkastellaan ostoprosessin sekä demografisten, psykologisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutuksen kautta. Lisäksi käsitellään TikTokin historiaa, sen roolia markkinointikanavana sekä alustan vaikutusta kuluttajien ostoprosessiin ja impulssiostoihin.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka laadittiin hyödyntäen Webropol-kyselytyökalua. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin 15–25-vuotiaat, jotka käyttävät TikTok-sovellusta ja kosmetiikkaa. Kyselylomake jaettiin 8.-15.12.2024 välisenä aikana LinkedInissä, Facebookissa ja Instagramissa. Vastauksia kertyi yhteensä 130.
Tutkimustulokset vastasivat tutkimusongelmaan ja osoittivat, että TikTokilla on merkittävä vaikutus nuorten ostokäyttäytymiseen. Suurin osa vastaajista oli 21–25-vuotiaita naisia, ja enemmistö käyttää TikTokia useita kertoja päivässä, yhteensä 2–3 tuntia päivän aikana. TikTok erottuu selvästi muista sosiaalisen median kanavista vaikuttavuudellaan, sillä se ohjaa vastaajien kosmetiikkatuotteiden ostopäätöksiä eniten. Erityisesti tuotteen hinnalla ja käyttökokemuksilla koettiin olevan suuri merkitys kosmetiikkatuotteita ostaessa. Vastaajat pitivät tuotearvosteluja ja suosituksia kiinnostavimpina kauneussisältöinä, ja he kohtaavat melko usein uusia tuotteita tai palveluita ensimmäistä kertaa juuri TikTokissa.