Säätiön verkkosivujen käyttäjälähtöinen uudistus
Holmberg, Ida (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253342
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Vanhusten Turva sr:n verkkosivujen käyttäjälähtöistä uudistamista. Työn taustalla oli säätiön tunnistama tarve parantaa verkkosivujen käytettävyyttä, selkeyttä ja saavutettavuutta heidän ikääntyvää asiakaskuntaansa varten. Verkkosivujen käytettävyyden haasteet olivat nousseet esiin asiakkaiden antamassa palautteessa. Projektin tavoitteeksi asetettiin sivuston selkeyttäminen, käyttäjäkokemuksen parantaminen sekä sivuston päivittämisen helpottaminen säätiön työntekijöille. Projektin työaika rajautui 30 tuntiin.
Työssä sovellettiin käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita, joissa käyttäjien tarpeet ja tavoitteet ovat suunnittelun lähtökohtana. Käyttäjälähtöisyys perustuu loppukäyttäjien osallistamiseen suunnitteluprosessissa sekä asiakasymmärrykseen. Asiakasymmärrystä kerättiin työpajassa, jonka lisäksi tekijän aiempi kokemus säätiön toiminnasta sekä käyttäjien havainnointi työn ohessa lisäsivät ymmärrystä asiakkaiden tarpeista. Käytännön työkaluina suunnittelussa hyödynnettiin asiakaspersoonia sekä rautalankamallinnusta.
Projektin tekninen toteutus keskittyi verkkosivuston keskeisimpiin osioihin. Sivuston etusivun rakenne uudistettiin siten, että ajankohtaiset tapahtumat ja säätiön toiminta tuotiin selkeämmin esille. Navigaatio yksinkertaistettiin poistamalla alavetovalikot, ja tärkeät tiedot, kuten säätiön historia, missio ja arvot, koottiin yhden sivun alle helpottamaan tietojen löytämistä. Lisäksi sivustolle lisättiin uusia ominaisuuksia, kuten mahdollisuus tilata sähköinen uutiskirje, joka tuo ajankohtaiset tiedot suoraan käyttäjän sähköpostiin. Uudistukset toteutettiin Routa CMS -sisällönhallintajärjestelmällä, jolla sivut oli alun perin tehty.
Projektin tuloksena valmistuivat uudistetut verkkosivut, jotka vastasivat tavoitteita ja valmistuivat aikataulussa. Sivuston käytettävyys, selkeys ja saavutettavuus paranivat, ja verkkosivuista tuli aiempaa houkuttelevammat ja helppokäyttöisemmät. Päivittämisen helpottaminen vähensi työntekijöiden teknistä kuormitusta ja mahdollisti sivuston sisällön ajantasaisena pitämisen pienemmällä vaivalla. Projektin onnistumista edesauttoi huolellinen pohjatyö, kuten projektin suunnittelu, asiakasymmärryksen kerääminen ja rautalankamallien hyödyntäminen, jotka nopeuttivat teknistä toteutusta.
Vaikka projekti oli onnistunut, tilaa jäi myös kehitykselle. Käyttäjälähtöisyys toteutui joillakin tavoin, mutta loppukäyttäjien aktiivisempi osallistaminen, esimerkiksi käytettävyystestien kautta, olisi tehnyt kehitysprojektista aidosti käyttäjälähtöisemmän. Tämä työ tarjoaa esimerkin siitä, kuinka pienillä, mutta harkituilla muutoksilla voidaan parantaa verkkosivuston käytettävyyttä ja arvoa organisaation toiminnan tukemisessa.
Työssä sovellettiin käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita, joissa käyttäjien tarpeet ja tavoitteet ovat suunnittelun lähtökohtana. Käyttäjälähtöisyys perustuu loppukäyttäjien osallistamiseen suunnitteluprosessissa sekä asiakasymmärrykseen. Asiakasymmärrystä kerättiin työpajassa, jonka lisäksi tekijän aiempi kokemus säätiön toiminnasta sekä käyttäjien havainnointi työn ohessa lisäsivät ymmärrystä asiakkaiden tarpeista. Käytännön työkaluina suunnittelussa hyödynnettiin asiakaspersoonia sekä rautalankamallinnusta.
Projektin tekninen toteutus keskittyi verkkosivuston keskeisimpiin osioihin. Sivuston etusivun rakenne uudistettiin siten, että ajankohtaiset tapahtumat ja säätiön toiminta tuotiin selkeämmin esille. Navigaatio yksinkertaistettiin poistamalla alavetovalikot, ja tärkeät tiedot, kuten säätiön historia, missio ja arvot, koottiin yhden sivun alle helpottamaan tietojen löytämistä. Lisäksi sivustolle lisättiin uusia ominaisuuksia, kuten mahdollisuus tilata sähköinen uutiskirje, joka tuo ajankohtaiset tiedot suoraan käyttäjän sähköpostiin. Uudistukset toteutettiin Routa CMS -sisällönhallintajärjestelmällä, jolla sivut oli alun perin tehty.
Projektin tuloksena valmistuivat uudistetut verkkosivut, jotka vastasivat tavoitteita ja valmistuivat aikataulussa. Sivuston käytettävyys, selkeys ja saavutettavuus paranivat, ja verkkosivuista tuli aiempaa houkuttelevammat ja helppokäyttöisemmät. Päivittämisen helpottaminen vähensi työntekijöiden teknistä kuormitusta ja mahdollisti sivuston sisällön ajantasaisena pitämisen pienemmällä vaivalla. Projektin onnistumista edesauttoi huolellinen pohjatyö, kuten projektin suunnittelu, asiakasymmärryksen kerääminen ja rautalankamallien hyödyntäminen, jotka nopeuttivat teknistä toteutusta.
Vaikka projekti oli onnistunut, tilaa jäi myös kehitykselle. Käyttäjälähtöisyys toteutui joillakin tavoin, mutta loppukäyttäjien aktiivisempi osallistaminen, esimerkiksi käytettävyystestien kautta, olisi tehnyt kehitysprojektista aidosti käyttäjälähtöisemmän. Tämä työ tarjoaa esimerkin siitä, kuinka pienillä, mutta harkituilla muutoksilla voidaan parantaa verkkosivuston käytettävyyttä ja arvoa organisaation toiminnan tukemisessa.