Sosiaalisen median vaikutukset yksilöön B2B-myynnissä ja markkinoinnissa
Turpeinen, Topi (2025)
Turpeinen, Topi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502243336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502243336
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalisen median vaikutuksia B2B-myyjiin ja - markkinoijiin. Nykypäivänä B2B-myynnissä sosiaalinen media on tehokas ja yleinen työkalu. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää sosiaalisen median käytön vaikutuksia yksilöön sekä niiden ehkäisykeinoja ja niiden pohjalta esittää kehityskohteita nykyisestä työkulttuurista.
Tutkimus toteutettiin integroivalla kirjallisuuskatsauksella, tutkimalla kattavasti ja kriittisesti aihetta eri näkökulmista sekä lähteistä. Tutkimuksen yksi keskeisempiä teoksia on psykologian tohtori Mona Moisalan teos Tyhmä Työelämä (2025), missä nykyistä työkulttuuriamme ja sosiaalisen median käyttöä arvioidaan ja niiden kehittämiseen tarjotaan ratkaisuja ja uusia näkökulmia.
Opinnäytetyössä selvitettiin, että sosiaalinen media aiheuttaa esimerkiksi häiriöitä ympäristössä, mikä laskee keskittymisen sekä työn laatua. Keskittymisen jakaminen monelle tehtävälle laskee tarkkuutta ja kasvattaa virheiden mahdollisuutta. Aktiivinen sosiaalisen median käyttö voi aiheuttaa riippuvuutta ja lisätä stressiä, mikä voi pahimmillaan kehittyä uupumukseksi. Aivomme tarvitsevat myös palautumista ajatustyöstä ja sosiaalisen median käyttö ei edistä laadukasta palautumista. Työpaikoilla ja -ympäristöissä tulisi vähentää häiriötekijöitä ja palautumista edistäviä taukoja tulisi suosia.
Tutkimus toteutettiin integroivalla kirjallisuuskatsauksella, tutkimalla kattavasti ja kriittisesti aihetta eri näkökulmista sekä lähteistä. Tutkimuksen yksi keskeisempiä teoksia on psykologian tohtori Mona Moisalan teos Tyhmä Työelämä (2025), missä nykyistä työkulttuuriamme ja sosiaalisen median käyttöä arvioidaan ja niiden kehittämiseen tarjotaan ratkaisuja ja uusia näkökulmia.
Opinnäytetyössä selvitettiin, että sosiaalinen media aiheuttaa esimerkiksi häiriöitä ympäristössä, mikä laskee keskittymisen sekä työn laatua. Keskittymisen jakaminen monelle tehtävälle laskee tarkkuutta ja kasvattaa virheiden mahdollisuutta. Aktiivinen sosiaalisen median käyttö voi aiheuttaa riippuvuutta ja lisätä stressiä, mikä voi pahimmillaan kehittyä uupumukseksi. Aivomme tarvitsevat myös palautumista ajatustyöstä ja sosiaalisen median käyttö ei edistä laadukasta palautumista. Työpaikoilla ja -ympäristöissä tulisi vähentää häiriötekijöitä ja palautumista edistäviä taukoja tulisi suosia.