Full stack -kehittäjän oppimispäiväkirja
Hermans, Alexander (2025)
Hermans, Alexander
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263417
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli seurata kirjoittajan osaamisen kehittymistä arvioimalla työtehtävistä suoriutumista aloittelevan full stack -kehittäjän työssä theFIRMAn asiakasprojektissa. Tavoitteena oli havainnollistaa kirjoittajan tekemiä ratkaisuja koodiesimerkein ja arvioida näitä vertailemalla niitä kirjallisuudessa esitettyihin ratkaisuihin sekä vastaanottamalla palautetta kokeneemmilta kollegoilta.
Tavoitteet pyrittiin saavuttamaan kirjoittamalla päiväkirjamuotoinen tutkielma kymmenen viikon ajanjaksolta. Toteutettuja ratkaisuja havainnollistettiin teknisellä tasolla niiden tekemisen yhteydessä. Kirjoittaja arvioi ratkaisujaan kirjallisuuden, internetlähteiden sekä kollegoiden neuvojen perusteella ja tätä kautta reflektoi oman osaamisensa kehittymistä. Työssä myös arvioitiin jo olemassa olevia ratkaisuja, niiden teknologisia valintoja sekä vaihtoehtoja valinnoille ja näiden mahdollisia etuja ja haittoja.
Tavoitteet saavutettiin ja niiden seurauksena kirjoittajan osaaminen ohjelmistokehittäjänä on kehittynyt huomattavasti. Kirjoittaja pystyi hyödyntämään oppimaansa käytännön työtehtävissä, arvioimaan omia ratkaisujaan kriittisesti ja tekemään tietoon perustuvia päätöksiä. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö osoittautui hyväksi työkaluksi kirjoittajan ammatillisen kasvun tukemiseen.
Tavoitteet pyrittiin saavuttamaan kirjoittamalla päiväkirjamuotoinen tutkielma kymmenen viikon ajanjaksolta. Toteutettuja ratkaisuja havainnollistettiin teknisellä tasolla niiden tekemisen yhteydessä. Kirjoittaja arvioi ratkaisujaan kirjallisuuden, internetlähteiden sekä kollegoiden neuvojen perusteella ja tätä kautta reflektoi oman osaamisensa kehittymistä. Työssä myös arvioitiin jo olemassa olevia ratkaisuja, niiden teknologisia valintoja sekä vaihtoehtoja valinnoille ja näiden mahdollisia etuja ja haittoja.
Tavoitteet saavutettiin ja niiden seurauksena kirjoittajan osaaminen ohjelmistokehittäjänä on kehittynyt huomattavasti. Kirjoittaja pystyi hyödyntämään oppimaansa käytännön työtehtävissä, arvioimaan omia ratkaisujaan kriittisesti ja tekemään tietoon perustuvia päätöksiä. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö osoittautui hyväksi työkaluksi kirjoittajan ammatillisen kasvun tukemiseen.