Ship lifecycle knowledge as a business opportunity : case: Meyer Turku
Suhonen, Petrus (2025)
Suhonen, Petrus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502273450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502273450
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee aihetta ”laivan elinkaaritiedosta liikevaihtoa” Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Meyer Turulle ja Turun Ammattikorkeakoululle osana tuotantotalouden myynti-insinööriopintojani.
Työn tavoitteena oli selvittää miten laivan elinkaaritieto voisi olla liiketoimintamahdollisuus, tutustua teoriaosiossa kirjallisuus- ja nettilähtein aiheeseen ja tuottaa Meyerilla työskenteleville haastatteluja, joiden kautta tutkimustyö ja sen löydökset kootaan työssä yhteen ja lopuksi analysoidaan.
Työ tehtiin, sillä yrityksessä haluttiin osastokohtaisesti selvittää jälkimyynnin ja elinkaariajattelun tilannetta ja niiden mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Työ tehtiin osana Meyerin Necoleap- hanketta.
Työn tulokseksi tuli, että laivan elinkaaritiedosta saatua tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi hyödyntämällä yrityksen aineettomia palveluja osana lisämyynnin tai jälkimyynnin toimintoja ja täten luoda liikevaihtoa.
Tuloksista voidaan päätellä, että lisää tutkimusta on tehtävä laivojen jälkimyynnin markkinasta ja yrityksen aineettomista palveluista ja siitä miten niitä tulisi hyödyntää jälkimyynnissä. This thesis deals with the topic: ”ship lifecycle knowledge as a business opportunity”. Thesis was done as an assignment to Meyer Turku and Turku University Of Applied Sciences as a part of my industrial management and sales engineering studies.
The goal in the thesis was to find out how ship lifecycle knowledge could be a business opportunity, and in the theory section to get to know the topic using book and online sources, and produce interviews with some of the people working at Meyer, through which the research work and its findings are compiled and finally analyzed in the end of the thesis.
The thesis was done, to investigate different departments’ situation and possibilities of after-sales and lifecycle thinking in the future at Meyer Turku Shipyard. The work was done as part of Meyer’s Necoleap-project.
The result of the work was that the information gathered from the ship lifecycle data can be used, for example, by utilizing the company’s immaterial services as part of add on sales or aftersales activities and thereby generate revenue.
From the results it can be concluded that more research is needed on the aftersales market for ships and on the company’s immaterial services and how they should be utilized in after sales.
Työn tavoitteena oli selvittää miten laivan elinkaaritieto voisi olla liiketoimintamahdollisuus, tutustua teoriaosiossa kirjallisuus- ja nettilähtein aiheeseen ja tuottaa Meyerilla työskenteleville haastatteluja, joiden kautta tutkimustyö ja sen löydökset kootaan työssä yhteen ja lopuksi analysoidaan.
Työ tehtiin, sillä yrityksessä haluttiin osastokohtaisesti selvittää jälkimyynnin ja elinkaariajattelun tilannetta ja niiden mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Työ tehtiin osana Meyerin Necoleap- hanketta.
Työn tulokseksi tuli, että laivan elinkaaritiedosta saatua tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi hyödyntämällä yrityksen aineettomia palveluja osana lisämyynnin tai jälkimyynnin toimintoja ja täten luoda liikevaihtoa.
Tuloksista voidaan päätellä, että lisää tutkimusta on tehtävä laivojen jälkimyynnin markkinasta ja yrityksen aineettomista palveluista ja siitä miten niitä tulisi hyödyntää jälkimyynnissä.
The goal in the thesis was to find out how ship lifecycle knowledge could be a business opportunity, and in the theory section to get to know the topic using book and online sources, and produce interviews with some of the people working at Meyer, through which the research work and its findings are compiled and finally analyzed in the end of the thesis.
The thesis was done, to investigate different departments’ situation and possibilities of after-sales and lifecycle thinking in the future at Meyer Turku Shipyard. The work was done as part of Meyer’s Necoleap-project.
The result of the work was that the information gathered from the ship lifecycle data can be used, for example, by utilizing the company’s immaterial services as part of add on sales or aftersales activities and thereby generate revenue.
From the results it can be concluded that more research is needed on the aftersales market for ships and on the company’s immaterial services and how they should be utilized in after sales.