Monikulttuurisen nuorten toiminnan kehittäminen : Nuorten toiveet käytäntöön palvelumuotoilun keinoin
Vitikka, Katja (2025)
Vitikka, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502283491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502283491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöisen palvelumuotoilun keinoin kehittää Satakunnan Monikulttuuriyhdistykselle toimintaa, joka yhdistää Satakunnan kulttuurisesti moninaista nuorisoa ja edistää heidän välistään vuorovaikutusta ja ymmärrystä. Opinnäytetyön aihe valikoitui yhdistyksen tarpeen, nuorten toiveiden sekä palvelumuotoiluopintojeni mukaan.
Kehittämistyön tietoperustaa käsiteltiin pääasiassa nuorten kautta ja sillä nostettiin esille kulttuurienvälisen tiedonpuutteen tuomat vaikutukset Suomen kulttuurisesti moninaiseen nuorisoon. Opinnäytetyöllä haluttiin tuoda esille nuorten mahdollisimman ajankohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä koskien syrjintää ja rasismia. Opinnäytetyön tärkeimpänä toiveena oli herättää lukijoissa halun pohtia omia ennakkoluuloja sekä haastaa itseään uusien näkökulmien tutkimiseen nuorten hyväksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyössä oli tärkeää saada esille nuorten mielipiteet, mielenkiinnot ja toiveet, jotta kehitettävä toiminta olisi nuorten näköinen. Yhteistyötä tehtiin WinNovan 15–29-vuotiaiden oppilaiden kanssa. Oppilaisiin kuului Suomen kulttuurisesti moninaisia nuoria. Prosessin tutkimusvaiheessa nuorille toteutettiin koulun tiloissa anonyymit kyselyt, joiden vastauksia lähdettiin analysoimaan palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Palvelumuotoiluprosessiin kuului viisi eri osaa, joissa on eri vaiheita menetelmineen. Prosessin jälkeen tilaajalla oli omien sekä nuorten tarpeiden ja toiveiden mukaista toimintaa, jota lähteä tulevaisuudessa toteuttamaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Nuorten Projekti, joka antaa toteutuessaan nuorille paikan vaikutusmahdollisuuksille, kohtaamisille, tietoisuuden ja ymmärryksen lisäämiselle kulttuurisesta taustasta riippumatta. Nuoret saavat itse toimia projektin suunnittelijoina ja toimijoina ohjaajan tukemana. Nuorten Projekti toteuttaa kattavasti nuorten toiveita ja tarpeita, jotka tulivat esille kehittämistyön kyselystä ja tietoperustassa esiintyvistä julkaisuista.
Kehittämistyön tietoperustaa käsiteltiin pääasiassa nuorten kautta ja sillä nostettiin esille kulttuurienvälisen tiedonpuutteen tuomat vaikutukset Suomen kulttuurisesti moninaiseen nuorisoon. Opinnäytetyöllä haluttiin tuoda esille nuorten mahdollisimman ajankohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä koskien syrjintää ja rasismia. Opinnäytetyön tärkeimpänä toiveena oli herättää lukijoissa halun pohtia omia ennakkoluuloja sekä haastaa itseään uusien näkökulmien tutkimiseen nuorten hyväksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyössä oli tärkeää saada esille nuorten mielipiteet, mielenkiinnot ja toiveet, jotta kehitettävä toiminta olisi nuorten näköinen. Yhteistyötä tehtiin WinNovan 15–29-vuotiaiden oppilaiden kanssa. Oppilaisiin kuului Suomen kulttuurisesti moninaisia nuoria. Prosessin tutkimusvaiheessa nuorille toteutettiin koulun tiloissa anonyymit kyselyt, joiden vastauksia lähdettiin analysoimaan palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Palvelumuotoiluprosessiin kuului viisi eri osaa, joissa on eri vaiheita menetelmineen. Prosessin jälkeen tilaajalla oli omien sekä nuorten tarpeiden ja toiveiden mukaista toimintaa, jota lähteä tulevaisuudessa toteuttamaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Nuorten Projekti, joka antaa toteutuessaan nuorille paikan vaikutusmahdollisuuksille, kohtaamisille, tietoisuuden ja ymmärryksen lisäämiselle kulttuurisesta taustasta riippumatta. Nuoret saavat itse toimia projektin suunnittelijoina ja toimijoina ohjaajan tukemana. Nuorten Projekti toteuttaa kattavasti nuorten toiveita ja tarpeita, jotka tulivat esille kehittämistyön kyselystä ja tietoperustassa esiintyvistä julkaisuista.