Työhyvinvoinnin johtaminen kaupan alalla
Poikela, Arsi (2025)
Poikela, Arsi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502283494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502283494
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työhyvinvoinnin johtamista kaupan alalla. Työssä tutustutaan työhyvinvointiin käsitteenä sekä sen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen osa-alueeseen. Työhyvinvointi on keskeinen tekijä yrityksen menestyksessä, sillä se vaikuttaa työntekijöiden jaksamiseen, tuottavuuteen ja henkilöstön vaihtuvuuteen. Kaupan alalla haasteita työhyvinvoinnin johtamisessa tuottaa esimerkiksi vaihteleva vuorotyö ja työn kuormittavuus. Tavoitteena oli selvittää työntekijöiden ja esihenkilöiden näkökulmat ja kehitysehdotukset työhyvinvoinnin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin kuutta kaupan alalla toimivaa työntekijää ja kahta esihenkilöä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina keskittyen työhyvinvoinnin eri osa-alueisiin vaikuttaviin tekijöihin.
Työhyvinvointiin vaikuttavista osa-alueista psyykkinen koettiin merkittävimpänä. Työtehtävien laatu ja erilaiset asiakastilanteet toivat psyykkiselle osa-alueelle painoarvoa. Kaupan alalla työskentely koettiin myös jossain määrin fyysisesti kuormittavaksi, kuormittavia tekijöitä olivat työergonomiset tekijät sekä itse työn fyysinen kuormittavuus. Sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta työilmapiiri oli merkittävin tekijä ja esihenkilöiden rooli sen ylläpitämisessä korostui.
Työhyvinvoinnin johtaminen edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa huomioidaan kaikki osa-alueet täysimääräisesti. Esihenkilöiden tulee olla läsnä, avoimia, aktiivisia kuuntelijoita ja palautteen antajia. Palautekulttuurin kehittäminen, työergonomiasta huolehtiminen ja aktiivinen henkilöstöjohtaminen ovat keskeisiä tekijöitä hyvinvoivan työyhteisön rakentamiseen. Työhyvinvointi on yritykselle investointi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin kuutta kaupan alalla toimivaa työntekijää ja kahta esihenkilöä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina keskittyen työhyvinvoinnin eri osa-alueisiin vaikuttaviin tekijöihin.
Työhyvinvointiin vaikuttavista osa-alueista psyykkinen koettiin merkittävimpänä. Työtehtävien laatu ja erilaiset asiakastilanteet toivat psyykkiselle osa-alueelle painoarvoa. Kaupan alalla työskentely koettiin myös jossain määrin fyysisesti kuormittavaksi, kuormittavia tekijöitä olivat työergonomiset tekijät sekä itse työn fyysinen kuormittavuus. Sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta työilmapiiri oli merkittävin tekijä ja esihenkilöiden rooli sen ylläpitämisessä korostui.
Työhyvinvoinnin johtaminen edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa huomioidaan kaikki osa-alueet täysimääräisesti. Esihenkilöiden tulee olla läsnä, avoimia, aktiivisia kuuntelijoita ja palautteen antajia. Palautekulttuurin kehittäminen, työergonomiasta huolehtiminen ja aktiivinen henkilöstöjohtaminen ovat keskeisiä tekijöitä hyvinvoivan työyhteisön rakentamiseen. Työhyvinvointi on yritykselle investointi.