Jag vill amma mitt barn : en teoretisk studie om amningsarbetet och attityderna till amning i Norden
Drifell, Victoria (2014)
Drifell, Victoria
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503042746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503042746
Tiivistelmä
Amningsarbetet i Norden idag ser relativt likadant ut och det är inte stora skillnader i samhällena länderna emellan, trots detta ses tydliga skillnader i amningsstatistiken. Frågeställningarna som är den röda tråden genom arbetet är: hur beskrivs arbetet och attityderna gentemot amning i respektive land. De teoretiska utgångspunkterna som används är tillit och lära. Tillit till sin vårdare krävs för att patienten skall känna förtroende och vara öppen att ta emot kunskap av denna individ. Lära valdes på grund av att vårdgivaren måste veta hur en lärande miljö skapas så att kvinnan kan vara mottaglig för informationen som erbjuds, dessa byggstenar utgör en grund för ett fungerande vårdförhållande. I den teoretiska bakgrunden presenteras WHOs rekommendationer för amning och även amningsstatistik från respektive land. Resultatredovisningen uppdelades i kategorier och underrubriker, och beskriver hembesök, socialt nätverk och vägledning samt beslut att helamma, positiv attityd, och amningens effekt på det dagliga livet. I resultaten framkommer också att generellt är inställningen till amningen densamma länderna emellan, kvinnorna är positiva till amning och 97-99 % av inleder också amning efter förlossningen. Amningsarbetet efter förlossningen och hemkomst är också i stora drag den samma länderna emellan, och skribenten har inte stött på någon metod eller något arbetssätt som skiljer sig ur mängden. Breastfeeding guidance in the Nordic countries today looks relatively the same and there are no big differences in communities across countries, despite this, there are clear differences in breastfeeding statistics. The aim of this study is to carry out a survey of midwifery and attitudes towards breastfeeding in the Nordic countries Finland, Denmark, Norway and Sweden. The questions that follow through the study are: how are the work and attitudes towards breastfeeding described in the respective countries. The theoretical concepts used are trust and learning. Confidence in their carers is needed for the patient to feel trust and be open to receive knowledge of this individual. Learning was chosen due to the health care provider must know how a learning environment is created so that the woman can be receptive to the information provided, these building blocks form a basis for good health condition. In the theoretical background WHO recommendations for breastfeeding and breastfeeding statistics from each country are presented.
The result is divided into categories and sub-headings, and describes home visits, social networking and guidance, decisions to breastfeed, positive attitude and breastfeeding effect on daily life. The results also reveal that in general, attitudes to breastfeeding are the same across countries, women are positive about breastfeeding and 97-99 % also initiating breastfeeding after birth. Breastfeeding guidance after the birth and coming home is also broadly the same across countries, and the writer has not encountered any method or approach that is different from the crowd.
The result is divided into categories and sub-headings, and describes home visits, social networking and guidance, decisions to breastfeed, positive attitude and breastfeeding effect on daily life. The results also reveal that in general, attitudes to breastfeeding are the same across countries, women are positive about breastfeeding and 97-99 % also initiating breastfeeding after birth. Breastfeeding guidance after the birth and coming home is also broadly the same across countries, and the writer has not encountered any method or approach that is different from the crowd.