Varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan monialainen yhteistyö ja sen johtaminen : tukimateriaali Opetushallitukselle
Isotalo, Heidi; Raappana, Nelli (2025)
Isotalo, Heidi
Raappana, Nelli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503013537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503013537
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Opetushallituksen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda näkyväksi ja hyödynnettäväksi parhaat johtamiskäytännöt- ja rakenteet, jotka tukevat varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan välistä monialaista yhteistyötä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, joka perustui laadulliseen tutkimukseen. Menetelminä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä ja teemahaastatteluja. Tutkimus toteutettiin Helsingissä ja Turussa. Kyselyyn osallistui päiväkodin johtajia ja lastenneuvolan terveydenhoitajia, ja syventäviin haastatteluihin osallistui lisäksi asiantuntijoita ja johtajia sosiaali- ja terveysalalta sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksissa korostuivat yhteisten rakenteiden ja tavoitteiden, molemmin suuntaisen viestinnän, sitoutuneen johtamisen ja yhteisen tahtotilan merkitys varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan yhteistyössä. Johtamisen vahvistamiseksi tarvitaan selkeä johtamisrakenne ja koordinaattori vastaamaan yhteistyöstä. Tutkimustuloksia hyödynnettiin tukimateriaalin laatimisessa, joka julkaistiin OPH:n Monialainen yhteistyö varhaiskasvatuksessa -sivustolla. Materiaali tarjoaa käytännön neuvoja varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan ammattilaisille monialaisen yhteistyön kehittämiseen.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, joka perustui laadulliseen tutkimukseen. Menetelminä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä ja teemahaastatteluja. Tutkimus toteutettiin Helsingissä ja Turussa. Kyselyyn osallistui päiväkodin johtajia ja lastenneuvolan terveydenhoitajia, ja syventäviin haastatteluihin osallistui lisäksi asiantuntijoita ja johtajia sosiaali- ja terveysalalta sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksissa korostuivat yhteisten rakenteiden ja tavoitteiden, molemmin suuntaisen viestinnän, sitoutuneen johtamisen ja yhteisen tahtotilan merkitys varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan yhteistyössä. Johtamisen vahvistamiseksi tarvitaan selkeä johtamisrakenne ja koordinaattori vastaamaan yhteistyöstä. Tutkimustuloksia hyödynnettiin tukimateriaalin laatimisessa, joka julkaistiin OPH:n Monialainen yhteistyö varhaiskasvatuksessa -sivustolla. Materiaali tarjoaa käytännön neuvoja varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan ammattilaisille monialaisen yhteistyön kehittämiseen.