Helsinki Vantaan lentoseman henkilökuljetuspalveluiden kehittäminen
Järvinen, Mika (2014)
Järvinen, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052860
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin miten Helsinki-Vantaan lentoaseman henkilökuljetuspalvelun toimintaa voidaan tehostaa. Kysymystä tarkasteltiin tilastoista saatavien tietojen sekä niistä rakennetulla ku-vaajien avulla ja kysynnän ennusteilla. Opinnäytetyössä keskityttiin kysynnän ja tarjonnan selvittä-miseen lentomatkustajille tuotettavan henkilökuljetuspalvelun suorittamisessa.
Tutkimuksen tuloksena tehtiin päivätason raportointi ja ennustetyökalu. Tietoisuutta toiminnasta lisättiin uuden tiedon kautta. Tavoitteena oli parantaa ajomääräennustettavuutta toimintojen reaa-liaikaisella seurannalla. Kehitystyössä tutkittiin kelloajoilla, viikonpäivillä, lentokonetyypeillä ja sit-temmin lentokonepaikoituksella, lentoreiteillä ja lennonnumeroilla yhteneviä vaikutustekijöitä hen-kilökuljetuspalvelulle aiheutuvaan kysyntään.
Tilastotutkimuksesta saaduilla tiedoilla ja siitä muodostuneilla käsityksillä päädyttiin tutkimaan kysynnän aiheutumista matkustajamäärän ja lento-operaatioiden määrän vaikutuksesta. Ennuste- ja raportointityökaluun muotoutui ajomäärien minimi- ja maksimiarvot otannan ajanjaksolta. Minimi- ja maksimiajomäärien vaihteluvälin pysyessä tilastotiedon mukaisessa lukuarvossa, voitiin tulevaisuuden ajomääräennusteita ja sittemmin resurssintarvetta ennakoida.
Kehitystyön tavoitteen mukaisesti tietoisuutta toiminnasta on pystytty lisäämään sekä työntilaajalla, että palvelun tuottajalla. Kehitystyön mukaisesti toiminnan resursoinnin reaaliaikainen seuraaminen on mahdollista.
Tutkimuksen tuloksena tehtiin päivätason raportointi ja ennustetyökalu. Tietoisuutta toiminnasta lisättiin uuden tiedon kautta. Tavoitteena oli parantaa ajomääräennustettavuutta toimintojen reaa-liaikaisella seurannalla. Kehitystyössä tutkittiin kelloajoilla, viikonpäivillä, lentokonetyypeillä ja sit-temmin lentokonepaikoituksella, lentoreiteillä ja lennonnumeroilla yhteneviä vaikutustekijöitä hen-kilökuljetuspalvelulle aiheutuvaan kysyntään.
Tilastotutkimuksesta saaduilla tiedoilla ja siitä muodostuneilla käsityksillä päädyttiin tutkimaan kysynnän aiheutumista matkustajamäärän ja lento-operaatioiden määrän vaikutuksesta. Ennuste- ja raportointityökaluun muotoutui ajomäärien minimi- ja maksimiarvot otannan ajanjaksolta. Minimi- ja maksimiajomäärien vaihteluvälin pysyessä tilastotiedon mukaisessa lukuarvossa, voitiin tulevaisuuden ajomääräennusteita ja sittemmin resurssintarvetta ennakoida.
Kehitystyön tavoitteen mukaisesti tietoisuutta toiminnasta on pystytty lisäämään sekä työntilaajalla, että palvelun tuottajalla. Kehitystyön mukaisesti toiminnan resursoinnin reaaliaikainen seuraaminen on mahdollista.