Turvallisen lääkehoidon perusteet : luentomateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Aaltonen, Jenni; Hännikäinen, Tico (2025)
Aaltonen, Jenni
Hännikäinen, Tico
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503033617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503033617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on luoda sairaanhoitajaopiskelijoille luentomateriaali turvallisesta lääkehoidosta. Tavoite oli tuottaa informatiivinen ja helposti ymmärrettävissä oleva tietopaketti erityisesti opintojensa alussa oleville opiskelijoille. Opinnäytetyön tuloksena syntyneessä luentomateriaalissa pyrittiin siihen, että tiedon äärelle on helppo palata myös opintojen edetessä. Kootun teoriatiedon katsottiin hyödyttävän myös jo valmistuneita sairaanhoitajia, sillä turvallisen lääkehoidon perusteiden hallintaa edellytetään jokaiselta lääkehoitoa toteuttavalta terveydenhuollon ammattilaiselta. Toimeksiantaja oli Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK), jonka käyttöön koottu materiaali jää.
Teoriaosuudessa käsitellään lääkehoidon perusteita. Osuudessa on avattu lääkehoidon käsitteitä, miksi ja mihin lääkkeitä käytetään sekä yleisimpiä lääkkeenantotapoja. Työhön on koottu osio lääkehoidon valvonnasta ja lääkehoitosuunnitelmasta, joka on ohjaava elementti ja on pakollinen kaikissa lääkehoitoa toteuttavissa yksiköissä. Koska työ on suunnattu sairaanhoitajaopiskelijoille, teoriaosuudessa on perehdytty myös siihen, mitkä ovat opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet lääkehoidon toteuttajana. Teoriatiedon ja luentomateriaalin keskeisin asia on turvallisen lääkehoidon toteutus. Tähän työssä perehdyttiin käsittelemällä lääkehoidon aseptiikkaa, kymmenen O:n sääntöä, lääkkeiden antamista sekä kirjaamista. Myös oikeaoppinen lääkkeiden säilytys ja hävittäminen huomioitiin. Vaikka työn tarkoituksena ei ollut tiettyjen lääkeaineiden käsittely, poikkeamatilanteissa vakavan vaaran aiheuttavia riskilääkkeitä käsiteltiin erikseen. Työtä toteutettaessa esiin nousi, että turvallista lääkehoitoa on tutkimuksissa käsitelty paljon enemmän jo toteutuneiden poikkeamien perusteella, kuin vastaavasti turvallisuutta edistävien ja tukevien tekijöiden kautta.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettiin PowerPoint-ohjelmalla luentomateriaali. Lopullisessa materiaalissa käytettiin myös teoriatietoa tukevia kuvia ja diat pidettiin helppolukuisina, mutta kiinnostusta herättävänä. Luentoa rytmitettiin opiskelijan omaan pohdintaan kannustavilla kysymyksillä sekä työelämälähtöisillä case-tehtävillä. Työn loppuun lisättiin linkkejä itseopiskeluun. Tuloksena syntynyttä materiaalia pystyy hyödyntämään opetuskäytössä, joko opettajan vetämänä luentona tai itseopiskelumateriaalina. The purpose of this thesis was to create a lecture material about safe medication management for nursing students. The aim was to produce an informative compilation, which is also easy to understand, especially for students at the beginning of their studies. The lecture material was produced to be easy to return to as the studies progressed. The theoretical information in the thesis was also considered to be useful for graduated nurses, as every healthcare professional who provides medication management is expected to know the basics of safe medication management. The commissioner of the work was Häme University of Applied Sciences (HAMK). The rights to use the material were transferred to the commissioner.
The theoretical part covered the basics of medication treatment. It introduced the concepts of medication treatment, why and how medicines are used and the most common ways of administering medicines. A section on the supervision of medication management and the medication treatment plan, which is a guiding element and mandatory for all units providing medication treatment, was included. As the thesis is aimed at nursing students, the theoretical part also covered the rights and responsibilities of nursing students as providers of medication management. The main focus of the report and lecture material was the implementation of safe medication management. In the thesis, this was covered by discussing about aseptic methods with medication, the rule of ten O’s, the administration of medicines and record-keeping. The proper storage and disposal of medicines was also included. Although the thesis was not specifically designed to include certain medicinal products, high-risk medicinal products that pose a serious risk in the deviation, were discussed separately.
When the thesis was written, it emerged that studies have focused much more on the safe management of medicines on the basis of incidents that have already occurred, rather than on the factors that promote and support safety. More research could be done on this topic in the context of this knowledge.
The outcome of the thesis was a lecture material produced using PowerPoint software. The final material also used photos to support the theoretical information, and the slides were considered to be easy to read but still engaging. The lecture was rhythmically structured with questions encouraging the student’s own reflection and case studies based on real events. Links for self-study were added at the end of the material. The PowerPoint-material can be used in teaching, either as a teacher-led lecture or as a self-study material.
Teoriaosuudessa käsitellään lääkehoidon perusteita. Osuudessa on avattu lääkehoidon käsitteitä, miksi ja mihin lääkkeitä käytetään sekä yleisimpiä lääkkeenantotapoja. Työhön on koottu osio lääkehoidon valvonnasta ja lääkehoitosuunnitelmasta, joka on ohjaava elementti ja on pakollinen kaikissa lääkehoitoa toteuttavissa yksiköissä. Koska työ on suunnattu sairaanhoitajaopiskelijoille, teoriaosuudessa on perehdytty myös siihen, mitkä ovat opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet lääkehoidon toteuttajana. Teoriatiedon ja luentomateriaalin keskeisin asia on turvallisen lääkehoidon toteutus. Tähän työssä perehdyttiin käsittelemällä lääkehoidon aseptiikkaa, kymmenen O:n sääntöä, lääkkeiden antamista sekä kirjaamista. Myös oikeaoppinen lääkkeiden säilytys ja hävittäminen huomioitiin. Vaikka työn tarkoituksena ei ollut tiettyjen lääkeaineiden käsittely, poikkeamatilanteissa vakavan vaaran aiheuttavia riskilääkkeitä käsiteltiin erikseen. Työtä toteutettaessa esiin nousi, että turvallista lääkehoitoa on tutkimuksissa käsitelty paljon enemmän jo toteutuneiden poikkeamien perusteella, kuin vastaavasti turvallisuutta edistävien ja tukevien tekijöiden kautta.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettiin PowerPoint-ohjelmalla luentomateriaali. Lopullisessa materiaalissa käytettiin myös teoriatietoa tukevia kuvia ja diat pidettiin helppolukuisina, mutta kiinnostusta herättävänä. Luentoa rytmitettiin opiskelijan omaan pohdintaan kannustavilla kysymyksillä sekä työelämälähtöisillä case-tehtävillä. Työn loppuun lisättiin linkkejä itseopiskeluun. Tuloksena syntynyttä materiaalia pystyy hyödyntämään opetuskäytössä, joko opettajan vetämänä luentona tai itseopiskelumateriaalina.
The theoretical part covered the basics of medication treatment. It introduced the concepts of medication treatment, why and how medicines are used and the most common ways of administering medicines. A section on the supervision of medication management and the medication treatment plan, which is a guiding element and mandatory for all units providing medication treatment, was included. As the thesis is aimed at nursing students, the theoretical part also covered the rights and responsibilities of nursing students as providers of medication management. The main focus of the report and lecture material was the implementation of safe medication management. In the thesis, this was covered by discussing about aseptic methods with medication, the rule of ten O’s, the administration of medicines and record-keeping. The proper storage and disposal of medicines was also included. Although the thesis was not specifically designed to include certain medicinal products, high-risk medicinal products that pose a serious risk in the deviation, were discussed separately.
When the thesis was written, it emerged that studies have focused much more on the safe management of medicines on the basis of incidents that have already occurred, rather than on the factors that promote and support safety. More research could be done on this topic in the context of this knowledge.
The outcome of the thesis was a lecture material produced using PowerPoint software. The final material also used photos to support the theoretical information, and the slides were considered to be easy to read but still engaging. The lecture was rhythmically structured with questions encouraging the student’s own reflection and case studies based on real events. Links for self-study were added at the end of the material. The PowerPoint-material can be used in teaching, either as a teacher-led lecture or as a self-study material.