CRM-järjestelmät osana myyntistrategiaa : asiakkuudenhallinnan ja automaation rooli myynnin kehityksessä
Laitinen, Julia (2025)
Laitinen, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043674
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakkuudenhallintajärjestelmien (CRM) roolia osana yritysten myyntistrategiaa sekä niiden vaikutuksia myyntituloksiin. Työssä tarkasteltiin, kuinka CRM-järjestelmä voi tukea yrityksen strategisia tavoitteita, vahvistaa asiakassuhteita ja tehostaa myyntiprosesseja. Aiheen ajankohtaisuus korostuu yritysten siirtyessä yhä digitaalisempaan toimintaympäristöön, jossa asiakaskäyttäytyminen ja ostoprosessit ovat monimutkaistuneet.
Teoriaosuudessa käsiteltiin CRM-järjestelmien ominaisuuksia ja sen integrointia liiketoimintaprosesseihin. Haastattelut täydensivät teoriaa tarjoamalla käytännön esimerkkejä niiden käytöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joissa kartoitettiin kahden eri toimialan yrityksen kokemuksia CRM-järjestelmien käytön hyödyistä ja haasteista.
Tulokset osoittivat, että CRM-järjestelmät ovat keskeinen työkalu tutkittujen yritysten myyntistrategian toteuttamisessa. Ne parantavat asiakastiedon hallintaa, myyntiprosessin tehokkuutta ja asiakaskokemusta. Tehokas käyttö edellyttää kuitenkin suunnittelua, koulutusta ja jatkuvaa kehittämistä.
Tulevaisuudessa tuloksia voidaan käyttää hyödyksi tarkastellessa eri alojen CRM-järjestelmien käyttöä. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset auttavat lukijaa ymmärtämään, miten erilaiset alat käyttävät CRM-järjestelmää ja painottavat sen eri osa-alueita, jotta se toimii osana myyntistrategiaansa mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa nähden.
Teoriaosuudessa käsiteltiin CRM-järjestelmien ominaisuuksia ja sen integrointia liiketoimintaprosesseihin. Haastattelut täydensivät teoriaa tarjoamalla käytännön esimerkkejä niiden käytöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joissa kartoitettiin kahden eri toimialan yrityksen kokemuksia CRM-järjestelmien käytön hyödyistä ja haasteista.
Tulokset osoittivat, että CRM-järjestelmät ovat keskeinen työkalu tutkittujen yritysten myyntistrategian toteuttamisessa. Ne parantavat asiakastiedon hallintaa, myyntiprosessin tehokkuutta ja asiakaskokemusta. Tehokas käyttö edellyttää kuitenkin suunnittelua, koulutusta ja jatkuvaa kehittämistä.
Tulevaisuudessa tuloksia voidaan käyttää hyödyksi tarkastellessa eri alojen CRM-järjestelmien käyttöä. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset auttavat lukijaa ymmärtämään, miten erilaiset alat käyttävät CRM-järjestelmää ja painottavat sen eri osa-alueita, jotta se toimii osana myyntistrategiaansa mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa nähden.