Simulaatio- ja käyttöliittymäkehitysprosessien vertailu ja uudistaminen
Jääskeläinen, Jenna (2025)
Jääskeläinen, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053711
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana toimi Pesmel Oy, joka valmistaa automaattisia varastointi-, logistiikka- ja pakkausjärjestelmiä paperi- ja sellu, metalli- sekä rengasteollisuuden yrityksille. Yrityksellä oli tarve kehittää sen nykyistä simulointi- ja käyttöliittymäkehitysprosessia projektikohtaisen teollisuusympäristön visualisoinnin osalta suoraviivaisemmaksi ja yksinkertaisemmaksi muuttamalla toteutusta selkeämmäksi. Työn tavoite oli vertailla nykyistä prosessia uuteen, Unity-pelimoottorilla kehitettyyn versioon ja selvittää, tuoko toimintatapojen muutos toivottuja hyötyjä prosessin toteutukseen.
Aluksi selvitettiin yrityksen nykyinen toimintamalli ja suunniteltiin uuden prosessin rakenne. Sen pohjalta luotiin Unity-ympäristössä 3D-malliin perustuva WMS-simulaatio ja myyntivisualisaatio. WMS-simulaatio vastaanotti dataa WMS-backendin simulaatiomoduulilta WebSocket-protokollan ja REST-rajapinnan avulla, kun taas myyntivisualisaatio toteutettiin animoimalla laitteiden liikkeet erillisillä ohjelmakoodeilla.
Lopputuloksena kehitettiin WMS-simulaatio ja myyntivisualisaatio sekä vertailtiin nykyistä ja uutta toimintamallia. WMS-simulaatio saatiin upotettua WMS-selainversioon Unityn WebGL-ominaisuutta hyödyntäen. Lopputulos vahvisti konseptin toimivuuden, jonka perusteella sitä voidaan jatkokehittää. Tulokset osoittivat, että uuden toimintatavan käyttöönotto edellyttäisi muutoksia yrityksen sisäisiin toimintatapoihin.
Aluksi selvitettiin yrityksen nykyinen toimintamalli ja suunniteltiin uuden prosessin rakenne. Sen pohjalta luotiin Unity-ympäristössä 3D-malliin perustuva WMS-simulaatio ja myyntivisualisaatio. WMS-simulaatio vastaanotti dataa WMS-backendin simulaatiomoduulilta WebSocket-protokollan ja REST-rajapinnan avulla, kun taas myyntivisualisaatio toteutettiin animoimalla laitteiden liikkeet erillisillä ohjelmakoodeilla.
Lopputuloksena kehitettiin WMS-simulaatio ja myyntivisualisaatio sekä vertailtiin nykyistä ja uutta toimintamallia. WMS-simulaatio saatiin upotettua WMS-selainversioon Unityn WebGL-ominaisuutta hyödyntäen. Lopputulos vahvisti konseptin toimivuuden, jonka perusteella sitä voidaan jatkokehittää. Tulokset osoittivat, että uuden toimintatavan käyttöönotto edellyttäisi muutoksia yrityksen sisäisiin toimintatapoihin.