Selvitys tekoälyn käytöstä liikunta-alan yrityksissä
Honkanen, Kimi (2025)
Honkanen, Kimi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043666
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin tekoälyn käyttöä liikunta-alan yrityksissä. Työn tavoitteena oli kartoittaa tekoälyn hyödyntämisen laajuutta yrityksissä, tekoälyn käyttöön liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia sekä yritysten valmiuksia tekoälyn käyttöönottoon. Tutkimus rajattiin liikunta-alan yrityksiin, ja se toteutettiin osana Haaga-Helian LIIKUNTA-A! -hankkeen ensimmäistä työpakettia, joka keskittyy tekoälyn mahdollisuuksiin liikunta-alalla.
Tietoperusta rakentui kahdesta aihealueesta: tekoälyn yleisestä tarkastelusta sekä sen käytöstä liikunta-alalla. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin tekoälyn toimintaperiaatteita ja sovelluksia eri aloilla, kun taas toisessa osiossa keskityttiin erityisesti liikunta-alan näkökulmaan. Tekoälyn hyödyntämisestä liikunta-alan yrityksissä oli saatavilla vain vähän tieteellisiä tutkimuksia, mikä teki aiheen taustoituksesta haastavaa. Tämä opinnäytetyö täydentää osaltaan aiempia tutkimuksia ja tuo uutta näkökulmaa tekoälyn nykytilaan liikunta-alan yrityksissä.
Tutkimuksessa sovellettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa, jossa yhdistyi määrällinen ja laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 19 yritystä, sekä neljällä teemahaastattelulla, joissa syvennyttiin yritysten näkemyksiin ja kokemuksiin. Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin, ja laadullinen aineisto sisällönanalyysillä. Monimenetelmällinen lähestymistapa mahdollisti tekoälyn käytön tarkastelun sekä lukujen että käytännön kokemusten kautta, antaen monipuolisen kuvan kohdeyritysten tilanteesta. Tutkimuksen toteutuksessa noudatettiin eettisiä periaatteita, kuten osallistujien anonymiteettia ja luottamuksellisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin lokakuun 2024 ja maaliskuun 2025 välisenä aikana, ja sen tutkimusaineisto kerättiin aikavälillä 12.12.2024 – 4.2.2025.
Tulokset osoittivat, että tekoälyn käyttö liikunta-alan kohdeyrityksissä oli vielä vähäistä. Enemmistö yrityksistä hyödynsi tekoälyä ensisijaisesti markkinoinnissa ja viestinnässä, kuten tekstin muokkauksessa ja sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Sen sijaan perinteisemmissä liikunta-alan toiminnoissa, kuten valmennuksessa ja asiakaskommunikaatiossa tekoälyn käyttö oli harvinaisempaa. Monet yritykset kokivat, ettei tekoälyosaaminen ollut riittävää. Suurin este käyttöönotolle oli kuitenkin resurssipula, erityisesti rahoituksen osalta. Tulevaisuudessa tekoälyn nähtiin tarjoavan mahdollisuuksia erityisesti asiakaskokemuksen parantamisessa, harjoitusohjelmien tekemisen tukena ja liiketoiminnan tehostamisessa. Yritykset toivoivat lisää koulutusta ja käytännönläheistä opastusta tekoälyn hyödyntämisen edistämiseksi.
Tämän tutkimuksen perusteella tekoälyllä on liikunta-alan yrityksissä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, mutta sen käyttöönottoa hidastavat osaamisvaje ja resurssipula. Jotta tekoäly voisi tuoda laajempia hyötyjä alalle, yritykset tarvitsevat lisää tukea, konkreettisia esimerkkejä ja koulutusta sen soveltamisesta osaksi liiketoimintaa.
Tietoperusta rakentui kahdesta aihealueesta: tekoälyn yleisestä tarkastelusta sekä sen käytöstä liikunta-alalla. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin tekoälyn toimintaperiaatteita ja sovelluksia eri aloilla, kun taas toisessa osiossa keskityttiin erityisesti liikunta-alan näkökulmaan. Tekoälyn hyödyntämisestä liikunta-alan yrityksissä oli saatavilla vain vähän tieteellisiä tutkimuksia, mikä teki aiheen taustoituksesta haastavaa. Tämä opinnäytetyö täydentää osaltaan aiempia tutkimuksia ja tuo uutta näkökulmaa tekoälyn nykytilaan liikunta-alan yrityksissä.
Tutkimuksessa sovellettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa, jossa yhdistyi määrällinen ja laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 19 yritystä, sekä neljällä teemahaastattelulla, joissa syvennyttiin yritysten näkemyksiin ja kokemuksiin. Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin, ja laadullinen aineisto sisällönanalyysillä. Monimenetelmällinen lähestymistapa mahdollisti tekoälyn käytön tarkastelun sekä lukujen että käytännön kokemusten kautta, antaen monipuolisen kuvan kohdeyritysten tilanteesta. Tutkimuksen toteutuksessa noudatettiin eettisiä periaatteita, kuten osallistujien anonymiteettia ja luottamuksellisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin lokakuun 2024 ja maaliskuun 2025 välisenä aikana, ja sen tutkimusaineisto kerättiin aikavälillä 12.12.2024 – 4.2.2025.
Tulokset osoittivat, että tekoälyn käyttö liikunta-alan kohdeyrityksissä oli vielä vähäistä. Enemmistö yrityksistä hyödynsi tekoälyä ensisijaisesti markkinoinnissa ja viestinnässä, kuten tekstin muokkauksessa ja sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Sen sijaan perinteisemmissä liikunta-alan toiminnoissa, kuten valmennuksessa ja asiakaskommunikaatiossa tekoälyn käyttö oli harvinaisempaa. Monet yritykset kokivat, ettei tekoälyosaaminen ollut riittävää. Suurin este käyttöönotolle oli kuitenkin resurssipula, erityisesti rahoituksen osalta. Tulevaisuudessa tekoälyn nähtiin tarjoavan mahdollisuuksia erityisesti asiakaskokemuksen parantamisessa, harjoitusohjelmien tekemisen tukena ja liiketoiminnan tehostamisessa. Yritykset toivoivat lisää koulutusta ja käytännönläheistä opastusta tekoälyn hyödyntämisen edistämiseksi.
Tämän tutkimuksen perusteella tekoälyllä on liikunta-alan yrityksissä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, mutta sen käyttöönottoa hidastavat osaamisvaje ja resurssipula. Jotta tekoäly voisi tuoda laajempia hyötyjä alalle, yritykset tarvitsevat lisää tukea, konkreettisia esimerkkejä ja koulutusta sen soveltamisesta osaksi liiketoimintaa.