Ammattikorkeakouluopiskelijoiden lukemisen apuvälineiden käyttö
Eskola, Laura (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053721
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin toimeksiantona Saavutettavuuskirjasto Celialle. Työn tavoitteena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden lukemisen apuvälineiden käyttöä. Suomessa on tavoitteena kasvattaa korkeakoulutettujen määrää, mutta samalla lukutaitotulokset ovat heikentyneet. Tulevaisuudessa entistä suurempi joukko ammattikorkeakoulujen opiskelijoita tulee tarvitsemaan tukea opinnoissaan lukemisen vaikeuksien vuoksi. Vaikeudet lukemisessa usein hidastavat opintoja ja heikentävät opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Yksilölle sopiva kirjaformaatti ja muut lukemisen apuvälineet voivat lieventää lukemiseen liittyviä haasteita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden lukemisen apuvälineiden käyttöä ja sitä, vaihtuuko käytettävä apuväline lukemisen haasteen mukaan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselytutkimuksena Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoille syksyllä 2024, ja siihen vastasi yhteensä 73 opiskelijaa. Kyselyssä oli sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä liittyen neljään eri osa-alueeseen: minä opiskelijana, kokemus lukemisesta, lukemisen apuvälineiden käyttö ja luettavan löytäminen.
Opiskelijat lukevat hyvin paljon elektronista tekstiä opinnoissaan, mutta hyvin harva pitää siitä. Aineiston saaminen kuunneltavaan muotoon auttaisi todella monia, mutta apuvälineiden käyttöaste on vielä vähäinen. E-kirjan ja äänikirjan yhdistelmäkirjoille olisi paljon kysyntää, mutta vain pieni osa on päässyt käyttämään niitä. Kolme neljästä opiskelijasta kokee lukemisen vaikeuden vaikuttavan opintoihinsa, usein hidastavasti. Monilla on jo käytössä opiskelun tekniikoita ja lukemisen apuvälineitä, joihin he tukeutuvat, mutta osalle opiskelijoista tilanne vaikuttaa toivottomalta. Lukemisen apuvälineet vaihtelevat jossain määrin sen mukaan, millainen lukemisen haaste on kyseessä, mutta samat teemat toistuvat: opiskelijat tahtovat vähemmän elektronista tekstiä ja enemmän mahdollisuuksia kuunnella tekstiä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden lukemisen apuvälineiden käyttöä ja sitä, vaihtuuko käytettävä apuväline lukemisen haasteen mukaan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselytutkimuksena Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoille syksyllä 2024, ja siihen vastasi yhteensä 73 opiskelijaa. Kyselyssä oli sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä liittyen neljään eri osa-alueeseen: minä opiskelijana, kokemus lukemisesta, lukemisen apuvälineiden käyttö ja luettavan löytäminen.
Opiskelijat lukevat hyvin paljon elektronista tekstiä opinnoissaan, mutta hyvin harva pitää siitä. Aineiston saaminen kuunneltavaan muotoon auttaisi todella monia, mutta apuvälineiden käyttöaste on vielä vähäinen. E-kirjan ja äänikirjan yhdistelmäkirjoille olisi paljon kysyntää, mutta vain pieni osa on päässyt käyttämään niitä. Kolme neljästä opiskelijasta kokee lukemisen vaikeuden vaikuttavan opintoihinsa, usein hidastavasti. Monilla on jo käytössä opiskelun tekniikoita ja lukemisen apuvälineitä, joihin he tukeutuvat, mutta osalle opiskelijoista tilanne vaikuttaa toivottomalta. Lukemisen apuvälineet vaihtelevat jossain määrin sen mukaan, millainen lukemisen haaste on kyseessä, mutta samat teemat toistuvat: opiskelijat tahtovat vähemmän elektronista tekstiä ja enemmän mahdollisuuksia kuunnella tekstiä.