MAS-raportointijärjestelmän käyttöönotto
Meriläinen, Ada (2025)
Meriläinen, Ada
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053731
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee MASterMind EX- raportointijärjestelmän käyttöönottoa ja siihen liittyviä toimenpiteitä Securitas Oy:n palvelukeskuksessa. MASterMind EX (MAS) on Honeywellin järjestelmä, jolla voidaan yhdistää raportointi, hälytystenkäsittely, sekä liiketoiminnan tukitehtävät, kuten tehtävien koordinoinnin ja laskutuksen. Projekti käynnistettiin, sillä edellinen järjestelmä oli elinkaarensa loppupuolella.
Työssä keskityttiin MAS-järjestelmän raportointiominaisuuksiin, kuten datan valmisteluun, kysymyspuiden luontiin ja raporttien tarpeiden kartoittamiseen. Projektin tavoitteena oli saada järjestelmä käyttövalmiiksi, sekä kehittää yrityksen sisäisiä ja ulkoisia sidosryhmiä tukeva raportointiratkaisu. Uuden järjestelmän myötä voitaisiin yhdistää useampi sovellus yhteen, joka tehostaisi ja helpottaisi palvelukeskuksen operaattoreiden työntekoa. Projektista rajattiin ulos käyttöönoton jälkeiset asiat, sekä itse raportointipohjien teko.
Datansiirrossa havaittiin, että tiedot vaativat siistimistä ja osoitetietojen muokkaamista uuden järjestelmän vaatimusten mukaiseksi. Myös teknisiä ongelmia, kuten ä- ja ö-kirjainten katoamista selvitettiin järjestelmävastaavien kanssa.
Kysymyspuiden suunnittelu aloitettiin asiakastarpeiden pohjalta ja niiden avulla varmistettiin selkeä ja tehokas raportointi. Testivaiheessa varmistettiin järjestelmän integraatiot, datan oikeellisuus ja kysymyspuiden toiminnallisuus. Haasteita tuotti muun muassa rajoitukset kysymyspuiden monivalintavaihtoehtojen märässä, mikä vaati tietojen rajaamista ja uudelleensijoittamista.
Lopputuloksissa todettiin projektin aikataulun hallinnan ja vetovastuun tärkeydestä, sekä todettiin projektin olleen ajankohtainen ja hyödyllinen. Opinnäytetyöprosessi tarjosi arvokasta oppia projektinhallinnasta, raportointijärjestelmistä ja tiedonhausta.
Työssä keskityttiin MAS-järjestelmän raportointiominaisuuksiin, kuten datan valmisteluun, kysymyspuiden luontiin ja raporttien tarpeiden kartoittamiseen. Projektin tavoitteena oli saada järjestelmä käyttövalmiiksi, sekä kehittää yrityksen sisäisiä ja ulkoisia sidosryhmiä tukeva raportointiratkaisu. Uuden järjestelmän myötä voitaisiin yhdistää useampi sovellus yhteen, joka tehostaisi ja helpottaisi palvelukeskuksen operaattoreiden työntekoa. Projektista rajattiin ulos käyttöönoton jälkeiset asiat, sekä itse raportointipohjien teko.
Datansiirrossa havaittiin, että tiedot vaativat siistimistä ja osoitetietojen muokkaamista uuden järjestelmän vaatimusten mukaiseksi. Myös teknisiä ongelmia, kuten ä- ja ö-kirjainten katoamista selvitettiin järjestelmävastaavien kanssa.
Kysymyspuiden suunnittelu aloitettiin asiakastarpeiden pohjalta ja niiden avulla varmistettiin selkeä ja tehokas raportointi. Testivaiheessa varmistettiin järjestelmän integraatiot, datan oikeellisuus ja kysymyspuiden toiminnallisuus. Haasteita tuotti muun muassa rajoitukset kysymyspuiden monivalintavaihtoehtojen märässä, mikä vaati tietojen rajaamista ja uudelleensijoittamista.
Lopputuloksissa todettiin projektin aikataulun hallinnan ja vetovastuun tärkeydestä, sekä todettiin projektin olleen ajankohtainen ja hyödyllinen. Opinnäytetyöprosessi tarjosi arvokasta oppia projektinhallinnasta, raportointijärjestelmistä ja tiedonhausta.