Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten ja perheiden liikuntapalveluiden kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntämällä

Anttila, Ann-Mari (2025)

 
Avaa tiedosto
Anttila_Ann-Mari_ont .pdf (2.660Mt)
Lataukset: 


Anttila, Ann-Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503063800
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää Kosken Tl kunnan alle kouluikäisten lasten ja perheiden liikuntatottumuksia ja liikkumiseen vaikuttavia esteitä sekä millaista toimintaa perheet toivoisivat perheliikunnan tukemiseen.

Kohderyhmä rajattiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen piirissä oleviin lapsiin ja heidän perheisiinsä. Toimeksiantajana toimi Kosken Tl kunta, liikuntapalvelut ja kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilua. Kehittämistyö aloitettiin lokakuussa 2024 ja tuloksia lasten ja perheiden liikuntatottumuksista tuli olla joulukuussa 2024 liikunnallisen elämäntavan kehittämisavustusta varten.

Tarve kehittämistyölle syntyi Kosken Tl kunnan tarpeesta kehittää lasten ja perheiden liikuntaa. Huoli nuorten fyysisestä kunnosta on noussut 5. ja 8. luokkalaisten fyysisen toimintakyvyn mittaus- ja palautejärjestelmä Move! tulosten pohjalta. Tulosten mukaan yli puolella nuorista toimintakyky on tasolla, joka voi mahdollisesti kuluttaa tai haitata terveyttä ja hyvinvointia ja näin vaikeuttaa arjessa jaksamista.


Tässä kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilua pääasiassa asiakasymmärryksen keräämiseen. Palvelumuotoilussa on neljä päävaihetta, jotka ovat löydä, määritä, kehitä ja tuota. Kaikilla vaiheilla on oma tehtävänsä ja tavoitteensa. Löydä- ja määritä-vaiheissa rajataan kohderyhmä ja kerätään tietoa määritellystä ilmiöstä sekä kerätään tietoa kohderyhmältä erilaisin menetelmin. Kehitä ja tuota vaiheissa kerättyä tietoa analysoidaan ja pyritään kehittämään ratkaisuja kerätyn tiedon pohjalta.


Tässä kehittämistyössä palvelumuotoilun löydä-vaiheessa kohderyhmältä kerättiin tietoa laadullisen perustutkimuksen menetelmin. Tietoa kerättiin webropol-kyselyllä lasten vanhemmilta sekä haastattelemalla ja havainnoimalla 3–7-vuotiaiden lasten piirustuksia. Määritä-vaiheessa kerättyä tietoa analysoitiin asiakasymmärrykseksi. Kehitä- ja tuota-vaiheissa perheille tehtiin asiakasymmärrysten pohjalta posterit motivoimaan perheitä liikkumaan lasten kanssa tukien lasten fyysistä aktiivisuutta sekä motoriikan kehitystä.


Perheiden kyselyn ja lasten piirustusten mukaan lapset ja perheet liikkuvat eniten itsenäisesti ulkona, luonnossa ja retkeillen. Arkiliikunta oli suuressa osassa perheiden arkea, kuten koti- ja pihatyöt. Suurimmaksi haasteeksi perheen yhteiselle liikkumiselle koettiin kyselyn mukaan ajan puute.


Kehittämistyön ja palvelumuotoilu prosessin tuota-vaiheessa kerätty asiakasymmärrys vahvisti käsitystä, että perheliikunnan kehittämiselle on tarvetta. Kosken Tl kunnan liikuntapalvelut hakivat joulukuussa 2024 Lounais-Suomen aluehallintovirastolta liikunnallisen elämäntavan kehittämisavustusta perheliikunnan kehittämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste