Käyttäjäkeskeisen suunnittelun vaikutus ostopäätökseen
Haverinen, Lotta (2025)
Haverinen, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503063810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503063810
Tiivistelmä
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on viimevuosina ollut suuressa roolissa lisääntyneen digitalisaation ja nettikauppojen kasvun myötä. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun vaikutusta asiakkaan ostopäätökseen. Työn päänäkökulmia ovat käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkitys yleisesti ja se, mitä tulee huomioida, jotta palvelusta tai tuotteesta saadaan asiakkaalle mieluinen ja toimiva käyttää.
Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa oleellista on, että tuotetta suunnitellaan ja luodaan käyttäjälle. Kuluttajan ostopäätös muodostuu monivaiheisena prosessina, jossa asiakkaan luottamus myyjään ja tyytyväisyys tuotteeseen ovat keskeisiä tekijöitä. Palvelun tai tuotteen toimivuus merkitsee kuluttajan näkökulmasta helppokäyttöisyyttä, mukavuutta sekä sitä, että kuluttaja palaa käyttämään näitä uudelleen.
Opinnäytetyö kokoaa ajantasaista tietoa käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta ja asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Työ tarjoaa tukea yrityksille, jotka kehittävät verkkosivujensa käytettävyyttä ja käyttäjäystävällisyyttä, ja jotka tarvitsevat tietoa asiakkaan toiminnasta verkkosivuilla. Opinnäytetyötä voi hyödyntää muun muassa nettisivujen suunnittelussa tai päivittämisessä.
Jatkotutkimuksissa olisi tarpeen perehtyä vielä lisää toimiin, joita suoritetaan yhdessä käyttäjän kanssa. Tämä koskee aivan erityisesti suunnitteluvaihetta. Myös menettelytapoja ja yhteistyötä verkkosivujen kehittäjien kanssa on tarpeen kehittää jatkuvasti.
Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa oleellista on, että tuotetta suunnitellaan ja luodaan käyttäjälle. Kuluttajan ostopäätös muodostuu monivaiheisena prosessina, jossa asiakkaan luottamus myyjään ja tyytyväisyys tuotteeseen ovat keskeisiä tekijöitä. Palvelun tai tuotteen toimivuus merkitsee kuluttajan näkökulmasta helppokäyttöisyyttä, mukavuutta sekä sitä, että kuluttaja palaa käyttämään näitä uudelleen.
Opinnäytetyö kokoaa ajantasaista tietoa käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta ja asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Työ tarjoaa tukea yrityksille, jotka kehittävät verkkosivujensa käytettävyyttä ja käyttäjäystävällisyyttä, ja jotka tarvitsevat tietoa asiakkaan toiminnasta verkkosivuilla. Opinnäytetyötä voi hyödyntää muun muassa nettisivujen suunnittelussa tai päivittämisessä.
Jatkotutkimuksissa olisi tarpeen perehtyä vielä lisää toimiin, joita suoritetaan yhdessä käyttäjän kanssa. Tämä koskee aivan erityisesti suunnitteluvaihetta. Myös menettelytapoja ja yhteistyötä verkkosivujen kehittäjien kanssa on tarpeen kehittää jatkuvasti.