Työnantajamielikuvan muodostuminen sosiaalisessa mediassa -sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden näkemyksiä ja toiveita
Levomäki, Jenina; Ilola, Meri (2025)
Levomäki, Jenina
Ilola, Meri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503083860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503083860
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden näkemyksiä ja toiveita yritysten sosiaalisen median sisällöstä. Erityisesti tarkastellaan, millä tavoin sosiaalinen media vaikuttaa opiskelijoiden käsityksiin työnantajamielikuvasta ja miten se ohjaa heidän päätöksiään työ- ja harjoittelupaikan valinnassa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa yrityksille, jotka haluavat kehittää sosiaalisen median viestintäänsä opiskelijaystävällisemmäksi ja vahvistaa työnantajamielikuvaansa sosiaalisen median kautta. Tulosten avulla yritykset voivat paremmin ymmärtää opiskelijoiden odotuksia ja hyödyntää sosiaalista mediaa työnantajamielikuvan rakentamisen tukena. Tutkimuksen kautta tavoitteena on saada vastaus tutkimuskysymykseen: Minkälaista sisältöä sosiaali- ja terveysalan opiskelijat toivoisivat yrityksen sosiaaliselta medialta? Opinnäytetyön tilaajana toimi Attendo Oy, Attendo Steniuksen hoivakoti, joka tarjoaa tehostettua palveluasumista Raumalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli ymmärtää opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä syvällisesti. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella marraskuussa 2024 Porin Winnovan sosiaali- ja terveysalan opiskelijoilta. Saatu aineisto analysoitiin laadullisen teemoittelun avulla, ja suljettujen kysymysten osalta käytettiin kuvailevaa tilastollista analyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat arvostavat erityisesti hyödyllistä, informatiivista ja vuorovaikutteista sisältöä, joka tuo esiin työpaikan arkea, työntekijöiden kokemuksia ja konkreettisia työtehtäviä. Visuaalisuus ja vuorovaikutteisuus, erityisesti videoiden ja tarinallisten sisältöjen muodossa, nähtiin tärkeinä tekijöinä opiskelijoiden sitouttamisessa. Facebook, TikTok ja Instagram nousivat suosituimmiksi alustoiksi nuorten opiskelijoiden keskuudessa. Lisäksi työnantajamielikuvan selkeä viestintä, kuten yrityksen arvojen ja työhyvinvoinnin korostaminen, vahvisti opiskelijoiden kiinnostusta mahdollisia työnantajia kohtaan.
Opinnäytetyö on tarkastettu tutkimuseettisen neuvottelukunnan suositusten mukaisesti Turnitin-plagiaatintunnistusohjelmalla, joka on tarkoitettu tekstin alkuperäisyyden tarkistamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli ymmärtää opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä syvällisesti. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella marraskuussa 2024 Porin Winnovan sosiaali- ja terveysalan opiskelijoilta. Saatu aineisto analysoitiin laadullisen teemoittelun avulla, ja suljettujen kysymysten osalta käytettiin kuvailevaa tilastollista analyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat arvostavat erityisesti hyödyllistä, informatiivista ja vuorovaikutteista sisältöä, joka tuo esiin työpaikan arkea, työntekijöiden kokemuksia ja konkreettisia työtehtäviä. Visuaalisuus ja vuorovaikutteisuus, erityisesti videoiden ja tarinallisten sisältöjen muodossa, nähtiin tärkeinä tekijöinä opiskelijoiden sitouttamisessa. Facebook, TikTok ja Instagram nousivat suosituimmiksi alustoiksi nuorten opiskelijoiden keskuudessa. Lisäksi työnantajamielikuvan selkeä viestintä, kuten yrityksen arvojen ja työhyvinvoinnin korostaminen, vahvisti opiskelijoiden kiinnostusta mahdollisia työnantajia kohtaan.
Opinnäytetyö on tarkastettu tutkimuseettisen neuvottelukunnan suositusten mukaisesti Turnitin-plagiaatintunnistusohjelmalla, joka on tarkoitettu tekstin alkuperäisyyden tarkistamiseen.