Monimuotoisuus ja inklusiivisuus kirjoittamisessa: tasapainoilua yksilöllisyyden ja yhdenvertaisuuden välillä
Huotari, Mikko (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503083862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503083862
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta kirjoittamisessa. Moni muotoisuus kirjoittamisessa tarkoittaa erilaisten identiteettien, kokemusten ja taustojen huomioimista, kun taas inklusiivisuus pyrkii luomaan yhdenvertaista ja saavutettavaa viestintää, jossa eri ihmisryhmät voivat kokea itsensä osallisiksi. Yhdessä ne purkavat stereotypioita ja tukevat osallistavaa ja tasa-arvoista kerrontaa.
Opinnäytetyö on portfoliomuotoinen ja koostuu journalismin opintojen aikana kirjoitetuista teksteistä. Opintojen aikana kirjoitettujen tekstien analysointi mahdollistaa ammatillisen kasvun arvioinnin sekä tulevaisuuden kehityskohteiden kartoittamisen.
Aineiston analysoinnissa käytettiin tätä tarkoitusta varten kehitettyä analyysimallia, joka pohjautuu tietoperustaan ja auttaa tunnistamaan monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden toteutumista teksteissä. Opinnäytteen tavoitteena ei ole antaa valmiita vastauksia siitä, miten kirjoittamisen tulisi edistää monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta, vaan tarkastella kriittisesti kirjoittajan omaa työskentelyä ja kehitystarpeita.
Opinnäytteessä pohditaan, miten monimuotoisuus ja inklusiivisuus ilmenevät teksteissä joko harkitusti tai huomaamattomasti ja miten niiden huomioimista voi vahvistaa viestinnällisessä ja journalistisessa työssä.
Monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden tarkasteleminen kirjoittamisessa on merkittävää myös yhteiskuntavastuun näkökulmasta, sillä niiden huomioiminen edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja yhteiskunnan hyvinvointia. Työssä käsitellään myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja eettisyyttä sekä teknisiä näkökulmia, kuten teknologian roolia ja saavutettavuusvaatimuksia.
Opinnäytetyö on portfoliomuotoinen ja koostuu journalismin opintojen aikana kirjoitetuista teksteistä. Opintojen aikana kirjoitettujen tekstien analysointi mahdollistaa ammatillisen kasvun arvioinnin sekä tulevaisuuden kehityskohteiden kartoittamisen.
Aineiston analysoinnissa käytettiin tätä tarkoitusta varten kehitettyä analyysimallia, joka pohjautuu tietoperustaan ja auttaa tunnistamaan monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden toteutumista teksteissä. Opinnäytteen tavoitteena ei ole antaa valmiita vastauksia siitä, miten kirjoittamisen tulisi edistää monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta, vaan tarkastella kriittisesti kirjoittajan omaa työskentelyä ja kehitystarpeita.
Opinnäytteessä pohditaan, miten monimuotoisuus ja inklusiivisuus ilmenevät teksteissä joko harkitusti tai huomaamattomasti ja miten niiden huomioimista voi vahvistaa viestinnällisessä ja journalistisessa työssä.
Monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden tarkasteleminen kirjoittamisessa on merkittävää myös yhteiskuntavastuun näkökulmasta, sillä niiden huomioiminen edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja yhteiskunnan hyvinvointia. Työssä käsitellään myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja eettisyyttä sekä teknisiä näkökulmia, kuten teknologian roolia ja saavutettavuusvaatimuksia.