Interpersonaalisen ohjannan (IPC-N) auttavat ja haitalliset tekijät masennuksen hoidossa nuorten kokemana
Hagel, Kristiina (2025)
Hagel, Kristiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503093873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503093873
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveyden edistäminen ja masennuksen varhainen hoito ovat merkityksellisiä niin ihmisen itsensä, kuin kansanterveyden ja kansantalouden näkökulmasta. Nuorten mielenterveyden lisääntyneisiin haasteisiin on etsitty ratkaisuja kansallisessa mielenterveysstrategiassa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Terapiat etulinjaan -toimintamalli, joka on osana mielenterveysstrategian toteuttamista. Toimintamallissa on mm. vahvistettu perustason työntekijöiden mielenterveystyön osaamista, toteuttamalla menetelmäkoulutuksia hyvinvointialueilla. Nuorten interpersonaalinen ohjanta on ollut yksi näistä koulutuksista. (Vorma ym. 2020; Innokylä, 2024.)
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvata interpersonaalisen ohjannan auttavia ja haitallisia tekijöitä nuorten kokemana. Tutkimusaineistona oli toimeksiantajan aineisto interpersonaalisen ohjannan koulutusinterventioon osallistuneilta nuorilta. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää interpersonaalisen ohjannan kehittämisessä ja toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen tuloksissa korostuivat interpersonaalisen ohjannan auttavat tekijät, siten tulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvata interpersonaalisen ohjannan auttavia ja haitallisia tekijöitä nuorten kokemana. Tutkimusaineistona oli toimeksiantajan aineisto interpersonaalisen ohjannan koulutusinterventioon osallistuneilta nuorilta. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää interpersonaalisen ohjannan kehittämisessä ja toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen tuloksissa korostuivat interpersonaalisen ohjannan auttavat tekijät, siten tulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa.