Pelastus- ja ennaltavarautumissuunnitelman käyttäjäkokemuksen parantaminen
Ikirouta, Susanna (2025)
Ikirouta, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103895
Tiivistelmä
Hyvä pelastus- ja ennaltavarautumissuunnitelma on kattava, lainmukainen, ajantasainen sekä saavutettava. Opinnäytetyössä luodaan uusi dokumenttipohja kaikille Stena Recycling Oy:n toimipisteille, joille laki vaatii pelastus- ja ennaltavarautumissuunnitelman laatimista. Yritys toivoi uutta toimintapaa turvallisuusdokumenttien hallintaan.
Työ toteutettiin Microsoftin ohjelmistoilla. Dokumenttien tiedot kerättiin Excel-pohjaiseen tietolähteeseen ja linkitettiin dokumenttipohjaan. Tietolähteen automatisointiin ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen hyödynnettiin VBA-ohjelmointia. Uusi dokumenttipohja noudattaa lakisääteisiä vaatimuksia ja yrityksen käytössä olevia johtamisjärjestelmiä. Dokumenttipohjan käytöstä laadittiin ohjeet kirjallisena sekä videomuodossa.
Työssä tehtyä dokumenttipohjaa ja tietolähdettä verrattiin vanhaan toimintatapaan kvalitatiivisella kehittämistutkimuksella. Käyttäjiä haastateltiin lähtötilanteen kartoittamiseksi ja tulosten arvioimiseksi. Uutta dokumenttipohjaa pidettiin parempana, helppokäyttöisempänä ja tiedonhallinnan kannalta tehokkaampana. Uusi toimintatapa vaatii kuitenkin pidempiaikaista opettelua ja opastusta.
Työ toteutettiin Microsoftin ohjelmistoilla. Dokumenttien tiedot kerättiin Excel-pohjaiseen tietolähteeseen ja linkitettiin dokumenttipohjaan. Tietolähteen automatisointiin ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen hyödynnettiin VBA-ohjelmointia. Uusi dokumenttipohja noudattaa lakisääteisiä vaatimuksia ja yrityksen käytössä olevia johtamisjärjestelmiä. Dokumenttipohjan käytöstä laadittiin ohjeet kirjallisena sekä videomuodossa.
Työssä tehtyä dokumenttipohjaa ja tietolähdettä verrattiin vanhaan toimintatapaan kvalitatiivisella kehittämistutkimuksella. Käyttäjiä haastateltiin lähtötilanteen kartoittamiseksi ja tulosten arvioimiseksi. Uutta dokumenttipohjaa pidettiin parempana, helppokäyttöisempänä ja tiedonhallinnan kannalta tehokkaampana. Uusi toimintatapa vaatii kuitenkin pidempiaikaista opettelua ja opastusta.