Wärtsilä 9R46 voiteluöljyn separoinnin tarve käytettäessä DMB-laadun polttoainetta.
Mickelsson, Martin (2025)
Mickelsson, Martin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114013
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Wärtsilä 9R46 -koneen voiteluöljyn separoinnin tarvetta käytettäessä DMB-laadun polttoainetta. Tutkimuksessa selvitettiin, voitiinko separointitarvetta vähentää ja samalla säilyttää voiteluöljyn laatu ja puhtaus.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laitevalmistajien ja käyttäjien haastatteluja sekä vanhojen öljynäytteiden analyysejä. Tulokset osoittivat, että DMB-polttoaineen käyttö vähensi voiteluöljyn epäpuhtauksia, mikä vähensi separoinnin tarvetta. Wärtsilän mukaan separaattorin käyttö oli pakollista HFO-laadun polttoaineella, mutta DMB-laadun kanssa voitiin käyttää muuta suodatinteknologiaa separaattorin sijaan, jos koneessa oli asennettuna vesipitoisuusmittari.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että separointitarvetta voitiin vähentää käytettäessä DMB-laadun polttoainetta, mikä johti kustannussäästöihin ja ympäristövaikutusten vähentymiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laitevalmistajien ja käyttäjien haastatteluja sekä vanhojen öljynäytteiden analyysejä. Tulokset osoittivat, että DMB-polttoaineen käyttö vähensi voiteluöljyn epäpuhtauksia, mikä vähensi separoinnin tarvetta. Wärtsilän mukaan separaattorin käyttö oli pakollista HFO-laadun polttoaineella, mutta DMB-laadun kanssa voitiin käyttää muuta suodatinteknologiaa separaattorin sijaan, jos koneessa oli asennettuna vesipitoisuusmittari.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että separointitarvetta voitiin vähentää käytettäessä DMB-laadun polttoainetta, mikä johti kustannussäästöihin ja ympäristövaikutusten vähentymiseen.