Ilmiöymmärrystä ja pedagogista yrittäjyysosaamista: yrittäjän työnohjaajan osaamismalli
Hämäläinen, Anne (2025)
Hämäläinen, Anne
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yrittäjän työnohjauksen erityispiirteitä ja yrittäjän työnohjaajalta vaadittavia kompetenssialueita. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle näyttöön perustuvaa tietoa ja uudenlaisia näkökulmia yrittäjän työnohjaajakoulutuksen pilotointia ja kehittämistä varten. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli kartoittaa tietoa yrittäjän työnohjaajan tarvitsemasta osaamisesta. Opinnäytetyö toimii avauksena yrittäjän työnohjauksen tutkimukselle Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi päädyttiin monimenetelmäiseen aineistonhankintaan. Aineistona käytettiin suomalaisen yrittäjyyteen painottuvien toisen ja kolmannen asteen tutkintojen koulutuskuvauksia sekä työnohjausta käyttäneiden yrittäjien kirjoitelmia. Kirjoitelmakutsuun vastanneita tutkimushenkilöitä oli yhteensä 17 ja heillä kaikilla oli kokemus työnohjauksesta yrittäjänä. Koulutuskuvausaineisto analysoitiin soveltamalla aineistolähtöistä teemoittelua ja kirjoitelmista saatu aineisto soveltamalla deduktiivista sisältölähtöistä analyysia.
Tulosten perusteella yrittäjät saavat työnohjauksesta monipuolista ja kokonaisvaltaista hyötyä. Työnohjaus tarjoaa yrittäjälle emotionaalista tukea, yrittäjäidentiteetin vahvistusta, selkeyttä ja järjestystä työn hallintaan sekä käytännön tukea liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että yrittäjän työnohjaus on työnohjauksen erityismuoto, johon työnohjaaja tarvitsee erityisosaamista.
Tulosten pohjalta pystyttiin luomaan opinnäytetyön toimeksiantajalle yrittäjän työnohjaajan osaamismalli, joka koostuu ohjausosaamisesta, ilmiöymmärryksestä sekä yrittäjyysosaamisesta, joka jakautuu pedagogiseen liiketoiminta osaamiseen ja psykologiseen osaamiseen. Lisäksi yhdistämällä yrittäjän työnohjauksesta saatavia hyötyjä suomalaisen toisen ja kolmannen asteen tutkintojen yrittäjyysosaamiseen saatiin osaamismalliin rakennettua kehys yrittäjän työnohjaajan ilmiöymmärryksen ja yrittäjyysosaamisen sisällöistä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää yrittäjän työnohjaajakoulutuksen kehittämisen lisäksi laajemmin yrittäjän työnohjauksen kehittämistyössä ja työmuodon tunnettuuden kasvattamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi päädyttiin monimenetelmäiseen aineistonhankintaan. Aineistona käytettiin suomalaisen yrittäjyyteen painottuvien toisen ja kolmannen asteen tutkintojen koulutuskuvauksia sekä työnohjausta käyttäneiden yrittäjien kirjoitelmia. Kirjoitelmakutsuun vastanneita tutkimushenkilöitä oli yhteensä 17 ja heillä kaikilla oli kokemus työnohjauksesta yrittäjänä. Koulutuskuvausaineisto analysoitiin soveltamalla aineistolähtöistä teemoittelua ja kirjoitelmista saatu aineisto soveltamalla deduktiivista sisältölähtöistä analyysia.
Tulosten perusteella yrittäjät saavat työnohjauksesta monipuolista ja kokonaisvaltaista hyötyä. Työnohjaus tarjoaa yrittäjälle emotionaalista tukea, yrittäjäidentiteetin vahvistusta, selkeyttä ja järjestystä työn hallintaan sekä käytännön tukea liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että yrittäjän työnohjaus on työnohjauksen erityismuoto, johon työnohjaaja tarvitsee erityisosaamista.
Tulosten pohjalta pystyttiin luomaan opinnäytetyön toimeksiantajalle yrittäjän työnohjaajan osaamismalli, joka koostuu ohjausosaamisesta, ilmiöymmärryksestä sekä yrittäjyysosaamisesta, joka jakautuu pedagogiseen liiketoiminta osaamiseen ja psykologiseen osaamiseen. Lisäksi yhdistämällä yrittäjän työnohjauksesta saatavia hyötyjä suomalaisen toisen ja kolmannen asteen tutkintojen yrittäjyysosaamiseen saatiin osaamismalliin rakennettua kehys yrittäjän työnohjaajan ilmiöymmärryksen ja yrittäjyysosaamisen sisällöistä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää yrittäjän työnohjaajakoulutuksen kehittämisen lisäksi laajemmin yrittäjän työnohjauksen kehittämistyössä ja työmuodon tunnettuuden kasvattamisessa.