Digitaalinen perehdytys HR-harjoittelijoille
Kukkonen, Tiia (2025)
Kukkonen, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantoyrityksessä Suomen Henkilöstöasiantuntijat Oy:ssä HR-harjoittelijoiden perehdyttämistä digitaalisuutta hyödyntäen. Tavoitteena oli parantaa perehdytyksen tasalaatuisuutta, tehokkuutta ja erilaisten oppijoiden tukemista kehittämällä digitaalisesti käyttäjälähtöinen, helposti ylläpidettävä ja sisällöllisesti mielenkiintoinen perehdytyskokonaisuus HR-harjoittelijoille. Toimeksiantoyrityksellä ei ollut aiemmin käytössä digitaalista perehdytystä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tutkimusmenetelmiin kuului olemassa olevan perehdytysmateriaalin dokumenttianalyysi ja aivoriihi-työpaja. Perehdytysmateriaalin dokumenttianalyysi ja aivoriihi-työpaja toteutettiin syys-marraskuussa 2024. Dokumenttianalyysissa analysoitiin perehdytyksen nykytilaa ja aivoriihi-työpajassa pyrittiin käyttäjälähtöisesti ideoimaan perehdytystä tasalaatuisuuden, tehokkuuden ja erilaisten oppijoiden tukemisen näkökulmasta. Aivoriihi-työpajaan osallistui 6 henkilöä, jotka olivat yrityksen henkilöstöä ja harjoittelijoita. Aivoriihi-työpajan tuloksen analysoitiin teemoittelemalla aineistoa. Aivoriihi-työpajan aineiston teemoittelun kautta nousi esille, että tärkeänä pidettiin tasalaatuisuuden ja tehokkuuden näkökulmasta selkeää perehdytyksen sisältöä sekä ajantasaista tiedonsaatavuutta. Erilaisten oppijoiden näkökulmasta nousi esille, että yksilöllisen osaamis- ja oppimistyylien huomioiminen sekä perehdytyksen sisällössä käytettävän materiaalin monipuolisuus koettiin tärkeäksi.
Aineiston tuloksien sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta kehitettiin digitaalinen perehdytys Sharepoint-sovellukseen, joka toteutettavuus arvioitiin toimeksiantoyrityksen asiantuntijoiden kanssa ennen työn luovutusta. Digitaalisen perehdytyksen tavoitteena oli kehittää perehdytysalusta, jonka kautta varmistetaan jokaisen HR-harjoittelijan mahdollisuus saada tasalaatuinen, tehokas ja oppijaystävällinen perehdytys.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tutkimusmenetelmiin kuului olemassa olevan perehdytysmateriaalin dokumenttianalyysi ja aivoriihi-työpaja. Perehdytysmateriaalin dokumenttianalyysi ja aivoriihi-työpaja toteutettiin syys-marraskuussa 2024. Dokumenttianalyysissa analysoitiin perehdytyksen nykytilaa ja aivoriihi-työpajassa pyrittiin käyttäjälähtöisesti ideoimaan perehdytystä tasalaatuisuuden, tehokkuuden ja erilaisten oppijoiden tukemisen näkökulmasta. Aivoriihi-työpajaan osallistui 6 henkilöä, jotka olivat yrityksen henkilöstöä ja harjoittelijoita. Aivoriihi-työpajan tuloksen analysoitiin teemoittelemalla aineistoa. Aivoriihi-työpajan aineiston teemoittelun kautta nousi esille, että tärkeänä pidettiin tasalaatuisuuden ja tehokkuuden näkökulmasta selkeää perehdytyksen sisältöä sekä ajantasaista tiedonsaatavuutta. Erilaisten oppijoiden näkökulmasta nousi esille, että yksilöllisen osaamis- ja oppimistyylien huomioiminen sekä perehdytyksen sisällössä käytettävän materiaalin monipuolisuus koettiin tärkeäksi.
Aineiston tuloksien sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta kehitettiin digitaalinen perehdytys Sharepoint-sovellukseen, joka toteutettavuus arvioitiin toimeksiantoyrityksen asiantuntijoiden kanssa ennen työn luovutusta. Digitaalisen perehdytyksen tavoitteena oli kehittää perehdytysalusta, jonka kautta varmistetaan jokaisen HR-harjoittelijan mahdollisuus saada tasalaatuinen, tehokas ja oppijaystävällinen perehdytys.
