Omaohjaajatyön prosessikuvaus Varsinais-Suomen hyvinvointialueen lastenkodeissa
Jokinen, Annikki (2025)
Jokinen, Annikki
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114041
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyö keskittyi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen pitkäaikaislastenkotien omaohjaajatyön prosessikuvaan. Hyvinvointialueuudistuksen myötä yhdistettiin useita eri kuntien lastensuojelulaitoksia yhden organisaation alle, tämä loi tarpeen toimintamallien yhtenäistämiselle. Omaohjaajatyö on sijaishuollon keskeinen toimintamalli, jonka tulee tukea lapsen yksilöllisiä tarpeita ja hyvinvointia. Kehittämistyön tarkoitus oli laatia prosessikuvaus ja yhdenmukainen malli, joka tukee omaohjaajatyön toteuttamista kaikissa hyvinvointialueen lastenkodeissa.
Työn toteutuksessa hyödynnettiin työryhmäkeskusteluja ja kokemuspajamenetelmiä, joissa kerättiin laaja-alaisesti näkemyksiä työn kehittämiseen. Prosessikuvauksen lisäksi luotiin konkreettisia työkaluja, kuten tulohaastattelulomake ja omaohjaajatyön suunnitelmapohja, jotka tukevat käytännön työtä ja varmistavat palvelun tasalaatuisuuden. Työn tulokset on kirjattu IMS-toimintajärjestelmään, jotta ne ovat kaikkien lastenkotien työntekijöiden käytettävissä. Kehittämistyö vahvisti omaohjaajatyön merkitystä sijaishuollossa sekä osoitti prosessien yhtenäisyyden tärkeyden laadun ja läpinäkyvyyden varmistamisessa. Jatkossa prosessityöryhmä jatkaa toimintaansa erityisesti lastensuojelun prosesseja, erityisesti omaohjaajatyön arviointikäytäntöjä ja työn vaikuttavuuden mittaamista. This developmental thesis focused on the process description model of personal instruction work in long-term substitute care within the well-being services county of Southwest Finland. As a part of the social welfare reform, several children’s homes from different municipalities were merged under one organization. This created a need for standardization of operational models.
Personal instruction work is a key model in substitute care, designed to support the individual needs and wellbeing of the child. The aim of the development work was to create a process description and a unified model that supports the implementation of personal instruction work in all children’s homes within the wellbeing service county.
Group discussions and experiential workshop methods were utilized to gather a wide range of perspectives. In addition to the process description, concrete tools, such as intake review form and a planning template for individual instruction work, were created. Tools were created to support practical work and ensure consistent quality of service. The result has been recorded in IMS- operating system, so the material is available to all employees. The development work reinforced the importance of individual instruction work in substitute care and highlighted the importance of standardized process, which in turn ensures quality and transparency.
Työn toteutuksessa hyödynnettiin työryhmäkeskusteluja ja kokemuspajamenetelmiä, joissa kerättiin laaja-alaisesti näkemyksiä työn kehittämiseen. Prosessikuvauksen lisäksi luotiin konkreettisia työkaluja, kuten tulohaastattelulomake ja omaohjaajatyön suunnitelmapohja, jotka tukevat käytännön työtä ja varmistavat palvelun tasalaatuisuuden. Työn tulokset on kirjattu IMS-toimintajärjestelmään, jotta ne ovat kaikkien lastenkotien työntekijöiden käytettävissä. Kehittämistyö vahvisti omaohjaajatyön merkitystä sijaishuollossa sekä osoitti prosessien yhtenäisyyden tärkeyden laadun ja läpinäkyvyyden varmistamisessa. Jatkossa prosessityöryhmä jatkaa toimintaansa erityisesti lastensuojelun prosesseja, erityisesti omaohjaajatyön arviointikäytäntöjä ja työn vaikuttavuuden mittaamista.
Personal instruction work is a key model in substitute care, designed to support the individual needs and wellbeing of the child. The aim of the development work was to create a process description and a unified model that supports the implementation of personal instruction work in all children’s homes within the wellbeing service county.
Group discussions and experiential workshop methods were utilized to gather a wide range of perspectives. In addition to the process description, concrete tools, such as intake review form and a planning template for individual instruction work, were created. Tools were created to support practical work and ensure consistent quality of service. The result has been recorded in IMS- operating system, so the material is available to all employees. The development work reinforced the importance of individual instruction work in substitute care and highlighted the importance of standardized process, which in turn ensures quality and transparency.