Pelillisyys ensimmäistä lastaan odottavien vanhemmuuteen valmistautumisen tukena
Kurkinen, Essi (2025)
Kurkinen, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124105
Tiivistelmä
Vanhemmaksi tuleminen ja erityisesti ensimmäisen lapsen syntymä on aikuisen yksi merkittävimpiä ja haasteellisimpia elämänvaiheita. Tulevat vanhemmat tarvitsevat paljon tukea sekä sosiaalisilta verkostoilta että yhteiskunnan palvelujärjestelmältä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ensimmäistä lastaan odottavien vanhempien kokemuksia oppimispelin pelaamisesta pelillisessä verkkovalmennuksessa. Tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä digitaalisen oppimispelin käyttömahdollisuuksista ensimmäistä lastaan odottavien vanhempien vanhemmuuden tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja se on osa Suomen Akatemian rahoittamaa CopaGloba -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin VauvaPolku -oppimispeliä hyödyntäen kevään 2021 aikana ensimmäistä lastaan odottavilta vanhemmilta, jotka osallistuivat Pelaamalla yhteiseen vanhemmuuteen -verkkovalmennusryhmiin. Verkkovalmennuskertoja toteutui yhteensä kuusi, ja ne toteutettiin Teams-etäyhteydellä. Jokaisessa ryhmässä oli kahdesta kahdeksaan osallistujaa. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Ensimmäistä lastaan odottavat vanhemmat kokivat VauvaPolku -oppimispelin käytettävyydeltään vanhemmuuteen valmistautumisen tukena toimivaksi ja hyödylliseksi. Oppimispelin pelaaminen mahdollisti hyvän vuorovaikutuskokemuksen ja toi vanhemmille käsiteltäväksi uusia teemoja. Ryhmässä pelaaminen ja yhteinen keskustelu auttoivat osallistujia hahmottamaan uusia lähestymistapoja vanhemmuuteen ja parisuhteeseen. Verkkovalmennuksen vetäjänä toimiva ohjaaja oli keskeisessä roolissa keskustelun syntymisessä ja ohjaamisessa. Koronarajoitusten aikana pelaaminen tarjosi myös arvokkaan mahdollisuuden sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja vertaistukeen. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että digitaalista oppimispeliä ja yhdessä pelaamista voidaan hyödyntää ensimmäistä lastaan odottavien vanhempien vanhemmuuteen valmistautumisen tukena osana muita odottaville vanhemmille tarjottavia palveluita. Digitaalista oppimispeliä hyödyntämällä voidaan palveluita kehittää joustavammiksi, saavutettavammiksi ja samalla lisätä käyttäjän motivaatiota sekä oppimista. Pelillinen verkkovalmennus ja yhdessä pelaaminen voivat tarjota tehokkaan ja vaihtoehtoisen keinon myös vertaistuen ja tiedon lisäämiseen. Ne voivat toimia osana laajempaa palvelukokonaisuutta, ja edistää samalla digitaalisten palveluiden laajentumista perheiden palveluissa. Jatkotutkimuksissa olisi hyödyllistä selvittää digitaalisten oppimispelien vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käyttöön sekä niiden mahdollisia kustannussäästöjä ja resurssitarpeen vähentämistä. Lisäksi tulisi tarkastella ammattilaisten valmiuksia ja motivaatiota hyödyntää digitaalisia oppimispelejä työssään.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja se on osa Suomen Akatemian rahoittamaa CopaGloba -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin VauvaPolku -oppimispeliä hyödyntäen kevään 2021 aikana ensimmäistä lastaan odottavilta vanhemmilta, jotka osallistuivat Pelaamalla yhteiseen vanhemmuuteen -verkkovalmennusryhmiin. Verkkovalmennuskertoja toteutui yhteensä kuusi, ja ne toteutettiin Teams-etäyhteydellä. Jokaisessa ryhmässä oli kahdesta kahdeksaan osallistujaa. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Ensimmäistä lastaan odottavat vanhemmat kokivat VauvaPolku -oppimispelin käytettävyydeltään vanhemmuuteen valmistautumisen tukena toimivaksi ja hyödylliseksi. Oppimispelin pelaaminen mahdollisti hyvän vuorovaikutuskokemuksen ja toi vanhemmille käsiteltäväksi uusia teemoja. Ryhmässä pelaaminen ja yhteinen keskustelu auttoivat osallistujia hahmottamaan uusia lähestymistapoja vanhemmuuteen ja parisuhteeseen. Verkkovalmennuksen vetäjänä toimiva ohjaaja oli keskeisessä roolissa keskustelun syntymisessä ja ohjaamisessa. Koronarajoitusten aikana pelaaminen tarjosi myös arvokkaan mahdollisuuden sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja vertaistukeen. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että digitaalista oppimispeliä ja yhdessä pelaamista voidaan hyödyntää ensimmäistä lastaan odottavien vanhempien vanhemmuuteen valmistautumisen tukena osana muita odottaville vanhemmille tarjottavia palveluita. Digitaalista oppimispeliä hyödyntämällä voidaan palveluita kehittää joustavammiksi, saavutettavammiksi ja samalla lisätä käyttäjän motivaatiota sekä oppimista. Pelillinen verkkovalmennus ja yhdessä pelaaminen voivat tarjota tehokkaan ja vaihtoehtoisen keinon myös vertaistuen ja tiedon lisäämiseen. Ne voivat toimia osana laajempaa palvelukokonaisuutta, ja edistää samalla digitaalisten palveluiden laajentumista perheiden palveluissa. Jatkotutkimuksissa olisi hyödyllistä selvittää digitaalisten oppimispelien vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käyttöön sekä niiden mahdollisia kustannussäästöjä ja resurssitarpeen vähentämistä. Lisäksi tulisi tarkastella ammattilaisten valmiuksia ja motivaatiota hyödyntää digitaalisia oppimispelejä työssään.