Videokirjasto ensihoidon välineistöstä
Eskelinen, Katja; Valtoaho, Minna (2025)
Eskelinen, Katja
Valtoaho, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124156
Tiivistelmä
Opetusvideot ovat useiden tutkimusten perusteella osoitettu toimivaksi opetusmenetelmäksi. Ne lisäävät hoitoalan opiskelijoiden tietoja ja taitoja sekä edistävät oppimistehokkuutta. Ensihoidon välineistöön liittyviä opetusvideoita on tuotettu niin opiskelijoiden opinnäytetöinä kuin yritysten ja ammattilaistenkin toimesta, mutta niiden hyödyntäminen itseopiskelussa on kuitenkin vähäistä. Hyvien opetusvideoiden etsiminen internetistä on aikaa vievää, eikä niihin välttämättä edes pääse käsiksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää hyviä ja laadukkaita opetusvideoita ensihoidon välineistöstä ensihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli lisätä opetusvideoiden saavutettavuutta ja näin tehostaa niiden hyödyntämistä ensihoitajaopiskelijoiden itseopiskelussa. Tehtävänä oli vastata kysymykseen, minkälaisia hyviä opetusvideoita on tehty ensihoidon välineistöstä.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto kerättiin Theseuksesta systemaattisella tiedonhaulla, jota täydennettiin manuaalisella haulla Theseuksesta ja YouTubesta. Tulosten läpikäynnin jälkeen tarkempaan arviointiin päätyi 10 opetusvideota, joita arvioitiin laadittujen hyvän opetusvideon kriteereiden mukaisesti. Lopulliseen opinnäytetyöhön sisältyi 10 opetusvideota yhdeksästä eri aiheesta, jotka jaettiin edelleen kuuteen eri luokkaan: turvalaitteet, monitori-defibrillaattori, paarit, kantotuoli, ventilaattori ja tuentavälineet. Nämä videot siirretään yhteiselle alustalle Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden käyttöön.
Hyviä opetusvideoita ensihoidon välineistöstä on runsaasti eri aihealueista, mutta niiden saatavuus on tekijänoikeuksien vuoksi rajoitettua. Tämän vuoksi jatkokehitysideana on käyttöoikeuksien laajentaminen uusia opetusvideoita tehdessä. Toisena kehitysideana on videokirjaston laajentaminen lisäämällä esimerkiksi englanninkielisiä opetusvideoita. Aihe-ehdotuksia uusille opetusvideoille ovat neulatorakosenteesi ja intraosseaaliyhteyden avaaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää hyviä ja laadukkaita opetusvideoita ensihoidon välineistöstä ensihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli lisätä opetusvideoiden saavutettavuutta ja näin tehostaa niiden hyödyntämistä ensihoitajaopiskelijoiden itseopiskelussa. Tehtävänä oli vastata kysymykseen, minkälaisia hyviä opetusvideoita on tehty ensihoidon välineistöstä.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto kerättiin Theseuksesta systemaattisella tiedonhaulla, jota täydennettiin manuaalisella haulla Theseuksesta ja YouTubesta. Tulosten läpikäynnin jälkeen tarkempaan arviointiin päätyi 10 opetusvideota, joita arvioitiin laadittujen hyvän opetusvideon kriteereiden mukaisesti. Lopulliseen opinnäytetyöhön sisältyi 10 opetusvideota yhdeksästä eri aiheesta, jotka jaettiin edelleen kuuteen eri luokkaan: turvalaitteet, monitori-defibrillaattori, paarit, kantotuoli, ventilaattori ja tuentavälineet. Nämä videot siirretään yhteiselle alustalle Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden käyttöön.
Hyviä opetusvideoita ensihoidon välineistöstä on runsaasti eri aihealueista, mutta niiden saatavuus on tekijänoikeuksien vuoksi rajoitettua. Tämän vuoksi jatkokehitysideana on käyttöoikeuksien laajentaminen uusia opetusvideoita tehdessä. Toisena kehitysideana on videokirjaston laajentaminen lisäämällä esimerkiksi englanninkielisiä opetusvideoita. Aihe-ehdotuksia uusille opetusvideoille ovat neulatorakosenteesi ja intraosseaaliyhteyden avaaminen.