Järjestelmäasiantuntijasta järjestelmäasiantuntijaksi
von Troil, Patrick (2025)
von Troil, Patrick
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134185
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin toimitusketjun hallintajärjestelmien kehitystä ja optimointia kansainvälisessä logistiikkayrityksessä. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä ERPjärjestelmien ja EDI-viestinnän käytännöllisestä toteutuksesta sekä arvioida niiden vaikutusta asiakasprojekteihin ja toimitusketjun sujuvuuteen. Tutkimuksen rajaus kohdistui erityisesti järjestelmän optimointiin ja testausprosessien merkitykseen tehokkaan projektinhallinnan tukemisessa.
Tutkimus perustui toimintatutkimuksen metodologiaan, jossa hyödynnettiin viikoittaisia analyysiraportteja projektien etenemisestä ja haasteista. Havainnointi ja käytännön työskentely osana projektitiimejä mahdollistivat reaaliaikaisen datan keräämisen ja sen analysoinnin sisällönanalyysin menetelmin.
Tuloksissa havaittiin, että ERP-järjestelmien ja EDI-viestinnän optimointi paransi toimitusketjun tehokkuutta ja vähensi inhimillisiä virheitä. Projektinhallinnan kannalta keskeiseksi nousivat selkeä viestintä, suunnitelmallisuus ja iteratiivinen kehitys SDLC-mallin mukaisesti. Työ osoitti, että ammatillinen osaaminen kasvoi huomattavasti seurantajakson aikana, ja opinnäytetyö tuki myös tekijän itsenäistymistä asiantuntijaroolissa. Projektien viivästykset ja muutosvastaisuus asiakkaan päässä korostivat tarvetta tehokkaalle riskienhallinnalle ja muutosjohtamiselle. Opinnäytetyön päätöksissä todettiin, että jatkuva kehitys ja ammatillinen kasvu ovat avain menestykseen nopeasti muuttuvassa IT-ympäristössä.
Tutkimus perustui toimintatutkimuksen metodologiaan, jossa hyödynnettiin viikoittaisia analyysiraportteja projektien etenemisestä ja haasteista. Havainnointi ja käytännön työskentely osana projektitiimejä mahdollistivat reaaliaikaisen datan keräämisen ja sen analysoinnin sisällönanalyysin menetelmin.
Tuloksissa havaittiin, että ERP-järjestelmien ja EDI-viestinnän optimointi paransi toimitusketjun tehokkuutta ja vähensi inhimillisiä virheitä. Projektinhallinnan kannalta keskeiseksi nousivat selkeä viestintä, suunnitelmallisuus ja iteratiivinen kehitys SDLC-mallin mukaisesti. Työ osoitti, että ammatillinen osaaminen kasvoi huomattavasti seurantajakson aikana, ja opinnäytetyö tuki myös tekijän itsenäistymistä asiantuntijaroolissa. Projektien viivästykset ja muutosvastaisuus asiakkaan päässä korostivat tarvetta tehokkaalle riskienhallinnalle ja muutosjohtamiselle. Opinnäytetyön päätöksissä todettiin, että jatkuva kehitys ja ammatillinen kasvu ovat avain menestykseen nopeasti muuttuvassa IT-ympäristössä.