Osaamisperustaisuuden käsitteestä suomalaisten korkeakoulujen kentässä
Frisk, Ilona; Sivenius, Ari (2025)
Frisk, Ilona
Sivenius, Ari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134210
Tiivistelmä
Suomalaisessa korkeakoulukentässä käytetään käsitettä osaamisperustaisuus. Sen määrittely on kuitenkin moninaista ja paikoittain epäselvää. Tämän takia on tärkeää tutkia käsitettä tarkemmin yhteisen ymmärryksen luomiseksi siitä, mitä osaamisperustaisuus on. Tutkimme osaamisperustaisuuden käsitettä tekstianalyysin avulla: miten käsite näyttäytyy suomalaisten korkeakoulujen verkkosivuilla, koulutukseen liittyvissä sanastoissa ja virallisissa asiakirjoissa. Analyysissa sovelletaan Wilsonin (1963) perusanalyysimallia ja rakennetaan ymmärrystä hermeneuttisesti. Analyysin pohjalta esitetään kuvaus osaamisperustaisuudesta. Keskiössä on saavutettu osaaminen, ei se miten, missä tai minkälaisessa ajassa se on saavutettu. Osaamisperustaisuuskäsitteen juuria on löydettävissä Bolognan prosessista ja eurooppalaisesta tutkintojen viitekehyksestä, jossa tutkintojen tasoa on määritelty niissä vaadittavan osaamisen perusteella. Artikkeli avaa näkökulman kehittelemällä ja pohtimalla ajatusta siitä, miten osaamisperustaisuus on oppimisen lopputuloksiin perustuva ote korkeakoulujen pedagogisessa toiminnassa.