Nuorten aikuisten työsuhteen elinkaaren merkitys johtamisessa ja esihenkilötyössä
Ant-Wuorinen, Erik (2025)
Ant-Wuorinen, Erik
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nuorten aikuisten työsuhteen elinkaarta johtamisen ja esihenkilötyön näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia odotuksia nuorilla aikuisilla esihenkilötyölle ja miten heidän johtamisessaan voidaan ottaa huomioon työsuhteen eri vaiheet. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla, ja haastateltavina toimivat työelämässä mukana olevia nuoria aikuisia.
Tutkimuksen tietoperusta keskittyi johtamiseen, työsuhteen elinkaareen sekä nuorten aikuisten erityistarpeisiin työelämässä. Haastattelujen perusteella selvisi, että nuoret aikuiset arvostavat erityisesti kannustavaa ja avointa johtamista, esihenkilön tukea urakehityksessä sekä joustavuutta työelämän ja muun elämän yhteensovittamisessa. Lisäksi esihenkilön ammattitaito ja esimerkillä johtaminen koettiin tärkeiksi tekijöiksi. Haastattelut vahvistivat monilta osin tietoperustan havaintoja, mutta toivat esiin myös yksilöllisiä näkökulmia, kuten eroja eri viestintätapojen ja työn merkityksellisyyden suhteen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että nuorten aikuisten johtamisessa on tärkeää huomioida heidän urakehityksensä, elämänvaiheensa ja yksilölliset tarpeensa. Kehittämisehdotuksina esihenkilötyöhön esitetään muun muassa avoimen viestinnän ja yksilöllisen tuen vahvistamista sekä työsuhteen elinkaaren eri vaiheisiin mukautuvaa johtamisotetta.
Tutkimuksen tietoperusta keskittyi johtamiseen, työsuhteen elinkaareen sekä nuorten aikuisten erityistarpeisiin työelämässä. Haastattelujen perusteella selvisi, että nuoret aikuiset arvostavat erityisesti kannustavaa ja avointa johtamista, esihenkilön tukea urakehityksessä sekä joustavuutta työelämän ja muun elämän yhteensovittamisessa. Lisäksi esihenkilön ammattitaito ja esimerkillä johtaminen koettiin tärkeiksi tekijöiksi. Haastattelut vahvistivat monilta osin tietoperustan havaintoja, mutta toivat esiin myös yksilöllisiä näkökulmia, kuten eroja eri viestintätapojen ja työn merkityksellisyyden suhteen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että nuorten aikuisten johtamisessa on tärkeää huomioida heidän urakehityksensä, elämänvaiheensa ja yksilölliset tarpeensa. Kehittämisehdotuksina esihenkilötyöhön esitetään muun muassa avoimen viestinnän ja yksilöllisen tuen vahvistamista sekä työsuhteen elinkaaren eri vaiheisiin mukautuvaa johtamisotetta.