Kuljetuskohtainen kustannuslaskelma yksityiselle raideliikenteen operaattorille
Saastamoinen, Ilmari (2025)
Saastamoinen, Ilmari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134202
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kuljetuskohtaista kustannuslaskentaa yksityiselle suomalaiselle raideliikenteen operaattorille, Fenniarail Oy:lle. Työn tavoitteena oli laatia tarkka ja kattava kustannuslaskelma, joka mahdollistaa kuljetusten kustannusrakenteen yksityiskohtaisen analysoinnin ja tukee yrityksen päätöksentekoa erityisesti hinnoittelun ja kannattavuuden arvioinnin osalta. Kustannuslaskelma rakennettiin heinäkuun 2024 kuljetusten pohjalta, mikä tarjosi yhtenäisen tarkastelujakson ilman kausivaihtelun vaikutuksia.
Kustannuslaskennan teoreettinen viitekehys kattaa laskennan perusperiaatteet, menetelmät ja niiden soveltuvuuden yrityksen toimintaan. Kustannuslaskennan keskeisiä käsitteitä, kuten muuttuvia ja kiinteitä kustannuksia sekä niiden jakoperusteita, tarkastellaan työssä yksityiskohtaisesti. Lisäksi työssä perehdytään eri kustannuslaskentamenetelmiin, kuten jakolaskentaan, lisäyslaskentaan ja toimintopohjaiseen kustannuslaskentaan.
Työn toiminnallisena osuutena oli kustannuslaskelman laatiminen. Kustannuslaskelma rakennettiin Excel pohjaisena mallina. Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi kaikkien kustannusten jakoperusteet ja käytetyt menetelmät.
Tuloksista kävi ilmi, että kuljetusten kannattavuuteen vaikuttavat merkittävästi reitin pituus, ajomatkojen tiheys sekä veturityypin valinta. Pitkät reitit osoittautuivat muuttuvien kustannusten osalta kalliimmiksi, sillä energiankulutus ja ratamaksut kasvavat ajokilometrien myötä. Lyhyiden reittien osalta kiinteiden kustannusten osuus korostui, koska veturien ja muiden resurssien käyttö kohdistui suhteessa suurempaan osaan kokonaiskuluista. Lisäksi havaittiin, että sähkövetureilla operoidut reitit olivat muuttuvien kustannusten osalta edullisempia, mutta niiden korkeammat huolto- ja rahoituskulut hieman tasoittivat veturityyppien välisiä kustannuseroja pidemmällä aikavälillä.
Työn luotettavuutta arvioitaessa tunnistettiin, että laskelma perustuu yhden kuukauden tietoihin, mikä voi aiheuttaa kausivaihtelusta johtuvia poikkeamia kustannusrakenteeseen. Esimerkiksi talvikaudella energiankulutus voi olla suurempaa, ja rataverkon ylläpidon kustannukset voivat vaihdella vuodenaikojen mukaan. Näiden tekijöiden huomioiminen edellyttää jatkossa pidempiaikaista seurantaa ja kustannuslaskelman päivittämistä useampien kuukausien tiedoilla.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Fenniarail Oy:n päätöksenteossa muun muassa hinnoittelun tarkentamisessa ja uusien reittien kannattavuuden arvioinnissa.
Kustannuslaskennan teoreettinen viitekehys kattaa laskennan perusperiaatteet, menetelmät ja niiden soveltuvuuden yrityksen toimintaan. Kustannuslaskennan keskeisiä käsitteitä, kuten muuttuvia ja kiinteitä kustannuksia sekä niiden jakoperusteita, tarkastellaan työssä yksityiskohtaisesti. Lisäksi työssä perehdytään eri kustannuslaskentamenetelmiin, kuten jakolaskentaan, lisäyslaskentaan ja toimintopohjaiseen kustannuslaskentaan.
Työn toiminnallisena osuutena oli kustannuslaskelman laatiminen. Kustannuslaskelma rakennettiin Excel pohjaisena mallina. Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi kaikkien kustannusten jakoperusteet ja käytetyt menetelmät.
Tuloksista kävi ilmi, että kuljetusten kannattavuuteen vaikuttavat merkittävästi reitin pituus, ajomatkojen tiheys sekä veturityypin valinta. Pitkät reitit osoittautuivat muuttuvien kustannusten osalta kalliimmiksi, sillä energiankulutus ja ratamaksut kasvavat ajokilometrien myötä. Lyhyiden reittien osalta kiinteiden kustannusten osuus korostui, koska veturien ja muiden resurssien käyttö kohdistui suhteessa suurempaan osaan kokonaiskuluista. Lisäksi havaittiin, että sähkövetureilla operoidut reitit olivat muuttuvien kustannusten osalta edullisempia, mutta niiden korkeammat huolto- ja rahoituskulut hieman tasoittivat veturityyppien välisiä kustannuseroja pidemmällä aikavälillä.
Työn luotettavuutta arvioitaessa tunnistettiin, että laskelma perustuu yhden kuukauden tietoihin, mikä voi aiheuttaa kausivaihtelusta johtuvia poikkeamia kustannusrakenteeseen. Esimerkiksi talvikaudella energiankulutus voi olla suurempaa, ja rataverkon ylläpidon kustannukset voivat vaihdella vuodenaikojen mukaan. Näiden tekijöiden huomioiminen edellyttää jatkossa pidempiaikaista seurantaa ja kustannuslaskelman päivittämistä useampien kuukausien tiedoilla.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Fenniarail Oy:n päätöksenteossa muun muassa hinnoittelun tarkentamisessa ja uusien reittien kannattavuuden arvioinnissa.